‘Stop gebruik te grote verpakkingen’

12 april 2016

UTRECHT - Het gebruik van te grote verpakkingen is een doorn in het oog van verpakkingsprofessionals. Dat blijkt uit onderzoek onder de bezoekers van Empack, de verpakkingsvakbeurs. In dit onderzoek werd gevraagd naar de trends, frustraties, toekomst en innovaties binnen de verpakkingsbranche én een advies aan online retailers.

Trends

De ondervraagden bevinden zich in diverse functies en bedrijven binnen de verpakkingsbranche, toch antwoorden ruim 40 procent van deze groep onafhankelijk van elkaar, exact hetzelfde. Zo gaven zij aan milieuvriendelijke- en duurzame verpakkingen als trend te zien en vonden zij een moeilijk te openen verpakking de grootste ergernis.

E-commerce verpakken

De grootste verandering in de afgelopen 5 jaar is volgens veel van de ondervraagden het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen en duurzamer omgaan met het gehele verpakkingsproces. De grote groei in online verkopen doet hierbij stof opwaaien. Veel online retailers versturen producten in onnodig grote dozen met extra vulmateriaal om de producten niet te laten schuiven. Dit is volgens de professionals iets wat anders moet. Zij kregen de kans advies te geven aan dit soort bedrijven. ‘Ga eens een kijkje nemen bij Wehkamp in Zwolle’, was een van de adviezen. ’Het is verleden tijd dat een potlood verstuurd wordt in een doos van 40cmx40cmx40cm’, was het commentaar van een ander. 37 procent van alle ondervraagden geeft aan dit als een probleem te zien dat makkelijk opgelost kan worden. Het grootste aspect blijft, ook hierin, de verduurzaming. Van cradle to grave zou dit enorm bijdragen aan de CO2 uitstoot van een te verzenden pakket.

Verpakkingsiconen

Op nummer 1 in de top 3 verpakkingsiconen staat het Coca-cola flesje, gevolgd door het Recycle logo op nummer 2 en Tetra Pak op 3. In de categorie beste innovaties wordt de top 3 gedomineerd door ‘het toepassen van Bio grondstoffen in verpakkingen’ op 1, staan (goedwerkende) hersluitbare verpakkingen op de tweede plaats en de HAK 1,2,3 pot op de derde.

Opvallend

Bijzonder aan dit onderzoek is dat er alleen open vragen zijn gesteld. Het is daardoor opvallend dat binnen deze groep ondervraagden, die werkzaam zijn in verschillende functie en takken van de branche, er zoveel gelijkgestemden zijn. Dit toont aan dat er gesproken mag worden van algemene trends en bevindingen. De Nederlandse verpakkingsvakbeurs, Empack, zet groot in op de laatste ontwikkelingen van verpakkingen voor e-commerce en biobased.

Empack

Op 12 t/m 14 april 2016 wordt deze beurs gehouden in de Jaarbeurs te Utrecht. Tijdens deze beurs kunnen verpakkingsprofessionals kennis maken met elkaar én de nieuwste innovaties op dit gebied en worden zij door middel van seminars op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen. De beurs is toegankelijk voor professionals en is bij voorregistratie gratis te bezoeken.

Altijd op de hoogte blijven?