Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft 14 tips voor een succesvolle Pasen in coronatijd

Van Helden_paaschocola_Oscer van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Het is bijna Pasen, normaal gesproken een van de belangrijkste momenten in voor een bakkerij. Vanwege het coronavirus zal (de aanloop naar) Pasen anders dan normaal zijn. Als ondernemer moet je heel creatief zijn om hier ook tijdens de coronacrisis een mooie omzet uit te halen. Hoe pak je dat aan? Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips! 

Tip 1: Bedenk online acties
En zet die acties op je website of socialmediakanalen. Denk niet alleen aan kortingsacties, maar ook aan een leuke winactie voor jouw klanten.

Tip 2: Bezorg je (paas)producten
Bezorg paasproducten bij je klanten thuis. En geef ook eens een stukje paasbrood, brioche of paasei cadeau aan iemand die je iets lekkers gunt, zoals een vaste klant of de buurvrouw.

Tip 3: Laat je klanten iemand verrassen
Biedt klanten ook aan dat ze iemand anders kunnen verrassen met een lekker (paas)product uit jouw winkel en dat jij het dan bij diegene namens de klant aflevert.

Tip 4: Maak unieke producten
Laat klanten (online) een tekening of ontwerp maken, zodat jij bijvoorbeeld een op maat gemaakt chocolade paasei kunt maken.

Tip 5: Gebruik je webshop
Gebruik je webshop of open een webshop en laat zien welke heerlijke paasproducten jij allemaal maakt en verkoopt.

Tip 6: Gebruik je socialmediakanalen
Als er één plek is waar consumenten op zoek gaan naar info en paasinspiratie is het social media. Jouw Facebook- en Instagrampagina zijn in deze tijd dus belangrijker dan ooit!

Tip 7: Deel paasrecepten
Deel recepten waarin jouw paasproducten zijn verwerkt. Wat dacht je van dit paasbrood met pasha?

Tip 8: Maak een poster
Hang een poster op je winkelruit waarin je een paasproduct of paasactie uitlicht.

Tip 9: Gebruik potlood bij pinnen
Laat potloden bedrukken met je naam en laat klanten zo’n potlood gebruiken bij het pinnen die ze na het pinnen mogen meenemen. Geen kans op besmetting via het pinappstichtingaraat en een leuke gadget met jouw naam om mee te geven.

Tip 10:  Paasverrassings box
Stel een verrassingsbox samen, gevarieerd in de prijs van €20,- €30,- €40,- of €50,-. Het voordeel is dat het makkelijk is om klaar te zetten, mee te nemen en te bezorgen. Daarnaast is het voor je klanten leuk om verrast te worden want de producten van de bakker zijn altijd lekker ;-).

Tip 11: Paasverrassingsbox met collega-ondernemers
In het thema van #supportyourlocal kan je natuurlijk ook een Paasverrassingsbox met ondernemers in je buurt samenstellen (groenteboer, slager, kaasboer bloemist). Dan zijn je klanten met Pasen gelijk voorzien van lekkere ambachtelijke producten. De logistiek en bezorgkosten kun je ook mooi delen met je collega-ondernemers.

Tip 12: Bewaar-, serveer- en bereidingstips
Vertel welke paasproducten je klanten al eerder in huis kunnen halen. Hiermee zorg je voor meer verspreiding van de paasdrukte. Deel daarbij hoe je de producten het beste kunt bewaren, serveren en/of bereiden. Zie hiervoor ook de bewaartips voor brood en bewaartips voor banket.

Tip 13:  Zelf maak pakketten
Geef je klanten de mogelijkheid om zelf thuis broodhaantjes te bakken. Je verkoopt de ingrediënten als pakketje met daarbij een gebruiksaanwijzing. Of zet op je facebookpagina een filmpje met de gebruiksaanwijzing. Dan krijg je ook gelijk meer volgers.

Tip 14: Leer van je collega-bakkers
Haal ook inspiratie uit hoe je collega-bakkers het op social media doen. Stichting Ambachtelijke Bakkerij deelt regelmatig leuke voorbeelden op de facebookpagina.

Heb jij nog een aanvullende tip? Laat het Stichting Ammbachtelijke Bakkerij weten!

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Dossiers
Lees ook
Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de bakkers om met de coronacrisis?

Echte Bakkers tellen hun zegeningen

Echte Bakkers tellen hun zegeningen

"We zijn blij dat Echte Bakkers gemengde bedrijven zijn en dat de bakkers in Nederland open mochten blijven in tegenstelling tot veel andere landen in Europa.” Zo vat Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde, de afgelopen periode samen. “Maar natuurlijk zijn er ook onder de Echte Bakkers bedrijven die het nu heel moeilijk hebben.”

Gastvrij Rotterdam verplaatst naar 2021

Gastvrij Rotterdam verplaatst naar 2021

Vanwege de verspreiding van het coronavirus en bijbehorende maatregelen heeft de organisatie van Gastvrij Rotterdam besloten om de achtste editie van de vakbeurs te verplaatsen naar 2021. De vakbeurs stond gepland van 21 t/m 23 september 2020 en vindt nu plaats van 20 t/m 22 september 2021 in Rotterdam Ahoy.

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...