Steun Bakkerijmuseum De oude bakkerij

Screenshot Flyer bakkerij museum

Screenshot Flyer Bakkerijmuseum De oude bakkerij

Op 4 januari start de verbouwing van Bakkerijmuseum De oude bakkerij in Medemblik. Daarom start het museum een obligatie-actie. Zo wil het museum een groot draagvlak onder de lokale bewoners en branchegerelateerde bedrijven creëren.

Vanwege de toenemende populariteit heeft het Bakkerijmuseum De oude bakkerij meer ruimte nodig. "Ruimte voor een betere doorstroming van bezoekers, om de expositie beter te presenteren en bovenal meer ruimte om alle bezoekers het hele museum te kunnen laten beleven. Met de huidige inrichting is de grens bereikt en is samenvoeging met het in 2019 aangekochte naastgelegen pand de perfecte mogelijkheid voor vergroting van het museum."

Het plan

Voor de verbouwing is een plan gemaakt. Het doel is om het museum toegankelijker te maken. Fysiek, met onder andere een lift en een hellingbaan bij de entree. Ook komt er meer aandacht voor de inhoudelijke toegankelijkheid, zoals  proeverijen, voelobjecten en lichtsporen. Zo is het museum ook interessant voor visueel beperkte en mindervalide bezoekers. Daarnaast komt er meer aandacht voor de invloed van andere culturen in de Hollandse bakkerij.

Obligaties

Gemeente Medemblik, de BankGiro Loterij, de Rabobank, Microsoft, het VSBfonds zijn een aantal grote ondersteuners van dit project. Om lokale bewoners en branche gerelateerde bedrijven bij het project te betrekken start het museum een obligatie-actie. Er zijn drie soorten, waarmee de koper het museum financieel ondersteund. Ook is er een ludieke actie voor particulieren om een deegroller te adopteren of een tegeltje aan de wand in het museum.

Obligatiebollen

Voor de verbouwing verkocht het Bakkerijmuseum op 30 en 31 december oliebollen naar een recept van 350 jaar oud. Dit gebeurde onder de noemer ‘obligatiebollen’. De opbrengst komt geheel ten goede aan de verbouwing van het museum.

 

Dossiers
Lees ook
10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren – deel II

10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren – deel II

“Bewandel het creatieve pad.” Zelfbenoemd inspiratiemanager van de Efteling Frans Goenee hield op verzoek van Bakeplus twee dagen lang een zaal vol bakkers een spiegel voor. Het ging over de Efteling, maar Frans’ tips zijn zeker ook van toepassing op de bakkerij (en het dagelijks leven!).

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Veel retail, ambachtelijke en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren

10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren

“Bewandel het creatieve pad.” Zelfbenoemd inspiratiemanager van de Efteling Frans Goenee hield op verzoek van Bakeplus twee dagen lang een zaal vol bakkers een spiegel voor. Het ging over de Efteling, maar Frans’ tips zijn zeker ook van toepassing op de bakkerij (en het dagelijks leven!).