Startersdag bij Bakery Institute helpt ondernemers op weg

brood bakken_pixabay

De Startersdag die de NBOV met Bakery Institute en Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij op woensdag 30 maart organiseerde, heeft een diverse groep ondernemers flink op weg geholpen, schrijven de organisaties. Tijdens Startersdag bij Bakery Institute in Zaandam kwamen allerlei kanten van het (beginnende) ondernemen aan bod.

Zo’n dertig deelnemers kwamen naar de Startersdag. De middag opende met een interview met NBOV-voorzitter Arend Kisteman, om een inkijkje te geven in de dagelijkse praktijk van een ondernemer. Hans Heiloo en Tamara Hoogerwaard van Bakery Institute wisselden met deelnemers van gedachten over concept en doelstelling van je onderneming, terwijl Jantien Pronk van De bakker van Hoorn vertelde hoe zij na de opleiding bij Bakery Institute haar eigen bedrijf startte. NBOV-bedrijfsadviseurs Jaap van der Ham en Stef Hoogveldt namen de deelnemers mee in ‘De slimste starter’, een quiz waarin serieuze onderwerpen speels en met humor aan de orde kwamen.

Dé starter bestaat niet

“Deze Startersdag laat zien dat dé starter niet bestaat”, concludeerden de organisatoren. “De deelnemersgroep was zeer divers van samenstelling. Er waren oriënterende deelnemers die nu in een andere branche werken, starters met de nodige vakkennis die al bakken vanuit hun huis of schuur en ambitie hebben om door te groeien, ervaren ondernemers voor wie de bakkerijbranche nieuw terrein is en starters die bij verschillende bedrijven meelopen om te ontdekken wat bij hen past. Tot slot waren er meerdere bakkerijmedewerkers met concrete plannen om een bedrijf over te nemen.”

Vragen

Tamara Hoogerwaard, directeur van Bakery Institute: “Het zou zomaar kunnen dat deelnemers met meer vragen vertrokken dan waarmee ze zijn gekomen. We willen ze kritisch bevragen op hun ideeën en ze inspiratie geven van ondernemers die hen al zijn voorgegaan. Vrijwel elke vraag is al eens eerder gesteld, dus geen zorgen: er komen ook antwoorden.” Ondernemers kunnen met deze en andere startersvragen altijd terecht bij de NBOV, benadrukken Jaap van der Ham en Stef Hoogveldt. “Ben je zelf ook starter, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij kunnen je, samen met Bakery Institute en Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij, helpen om een goede basis te leggen.”

Dossiers
Lees ook
Is uw zakelijke relatie goed geregeld?

Is uw zakelijke relatie goed geregeld?

Een persoonlijke relatie vastleggen en wat dit betekent, is vaak wel bekend. Maar geldt dit ook voor een zakelijke relatie?

Gedrag van de consument in kaart

Gedrag van de consument in kaart

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de bakkerswinkel eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering: drie recente ontwikkelingen ten aanzien van consumentengedrag.

Over welke drempels struikelt jouw online klant?

Over welke drempels struikelt jouw online klant?

Iedereen moet een website kunnen raadplegen of producten kunnen kopen in een webshop. Ook mensen met een visuele of andere ‘beperking’. De overheid heeft daarom regels voor de toegankelijkheid van websites opgesteld. Hoe zorg je dat je webshop daaraan voldoet?