Sportieve Mickey Egstorf overwint zichzelf

18-21 de werkplek foto 6

Alweer drie jaar is Bakkerij Mickey Egstorf in Purmerend geopend. Het basisassortiment is bekend, er is een vaste klantenkring opgebouwd. En na een moeizame start heeft ook de bakker zelf zijn draai gevonden.

Er zijn dagen geweest dat Mickey Egstorf  met zijn handen in het haar zat. “In het eerste jaar na de opening heb ik mij vaak afgevraagd: is dit echt wat ik wil? Ik heb te weinig tijd genomen om voor de start van mijn bedrijf een ondernemersplan te schrijven. Had ik er meer tijd voor genomen, dan had ik mezelf een hoop problemen bespaard.”

Mickey heeft het bakkersvak geleerd op het Bakery Institute, tijdens de negenweekse cursus boulangerie. “De werkwijze die ik op het Bakery Institute heb leren kennen, spreekt me enorm aan. Ik werd geraakt door het handwerk en de puurheid van de producten.”

Torenhoge rekeningen

De bakker wist in 2014 binnen drie maanden tijd Bakkerij Mickey Egstorf te openen.  “Achteraf gezien was dit te snel en heb ik te weinig tijd genomen.” Door veel wisselingen in het assortiment heeft het Mickey klanten gekost. Torenhoge leningen, hoge huur van winkelpanden, een foute aannemer en de behoefte om alles zelf te doen, hebben Mickey veel geld gekost. “Ik wil iedereen die een bakkerij wilt starten aanraden om éérst een ondernemersplan op papier te zetten.”

In de winkel wordt een relatief gezond assortiment aangeboden. Er zijn healthy bars, desem als basis van het broodassortiment, honing in plaats van suiker en kokosolie in plaats van boter. “Het een is niet per se beter of slechter dan het ander, maar ik leg graag aan onze klanten uit waarop wij onze keuzes baseren. Met maximaal twintig verschillende producten en in het weekend een wisselende broodaanbieding is het assortiment relatief klein.”

Geen geheimen

Bij de puurheid van zijn producten past volgens Mickey geen ander interieur dan een steenoven, roestvrijstalen werkbanken, verrijdbare broodrekken, een robuust winkelinterieur en een open bakkerij. “Wij willen onze klant laten zien dat we geen geheimen hebben en ons verhaal rechtstreeks delen met de consument. Aandachtspunten rondom een Bakery Market is dat je het de klant niet té gemakkelijk moet maken om zo door te lopen. Dan gaan ze aan je producten zitten. Ook moet je zorgen dat alles is opgeruimd en flink investeren: ik heb ruim een ton nodig gehad om zeventig vierkante meter in te richten. Ook daarin heb ik fouten gemaakt door onvoldoende voorbereiding.”

Drie jaar na de opening staat Mickey vijf dagen per week met veel plezier te bakken. Inspiratie komt voor een groot deel via social media. “We kijken veel op Instagram naar wat andere bakkers doen.” Daarnaast is actief zijn op social media volgens Mickey een must. “Als wij een paar weken niets posten, merken we dat het rustiger wordt in de winkel.”

Mickey kijkt inmiddels vol vertrouwen naar de toekomst. “Ik wil mensen in Purmerend leren wat écht lekker brood is en hen tevreden stellen met eerlijke producten. Dat klinkt wellicht makkelijk, maar is moeilijk genoeg. Daarom wil ik klein blijven.”

Lees het volledige artikel In vakblad Bakkers in Bedrijf nummer 2. Nog geen abonnee? Meld je nu aan via: www.bakkersinbedrijf.nl/abonneren/

Lees ook
Stichting Ambachtelijke Bakkerij: "Verdeel op social media je week in thema's"

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: "Verdeel op social media je week in thema's"

Social media is een belangrijk middel voor de bakkerij. Het zorgt voor extra zichtbaarheid bij bestaande én potentiële klanten. Plaats daarom regelmatig foto’s, berichten en filmpjes op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram en laat zien wat je doet. Een tip van Stichting Ambachtelijke Bakkerij. Verdeel je week in thema's.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft zeven tips voor social media

Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft zeven tips voor social media

Het gebruik van social media is belangrijk. Het zorgt voor extra zichtbaarheid bij bestaande én potentiële klanten. Door middel van foto’s, berichten en filmpjes toon je op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram regelmatig wat je doet en waarom je dat doet. Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft zeven tips.

Laat van je horen, juist in december!

Laat van je horen, juist in december!

December: de drukste maand van het jaar. Zowel in de bakkerij als in de winkels is het deze weken flink aanpoten geblazen. Daardoor schiet het gebruik van social media er wellicht bij in. Zonde! Want juist in deze maand kun je met al die heerlijke decemberlekkernijen de klant verleiden, informeren én naar je winkel(s) lokken! Laat je daarom ondersteunen...

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Wat ga je doen?Binnen een team van 10 banketbakkers zijn ze op zoek naar een enthousiaste, creatieve en gemotiveerde banketbakker. Binnen het team lopen de taken...

Ovenist omgeving Breda

Ovenist omgeving Breda

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een ovenist. Er wordt gewerkt met 3 rotatie ovens en 2 grote broodovens. Als ovenist zorg jij ervoor dat het brood heerlijk...

Broodbakker gezocht omgeving Breda

Broodbakker gezocht omgeving Breda

Wat ga je doen?Wij zijn voor deze bakkerij op zoek naar een ervaren en zelfstandig werkende broodbakker. Je zal in de avond en nacht grootbrood maken en in de diensten...