Sinterklaas domineert Insta bakkers
MARKETING | Sinterklaas is weer in het land en daar kun je niet omheen. Zeker niet bij de ambachtelijke bakker. Niet alleen in de winkel, maar ook Instagram staat boordevol pepernoten, chocoladeletters, speculaas en andere lekkernijen.
Veel bakkers gebruiken Instagram voor de promotie van hun winkel en hun producten. Het karakter van Instagram, het delen van foto’s en video’s, leent zich hier uitstekend voor. Want wie geniet er niet van mooie foto's van ambachtelijke bakkersproducten. Ook Sinterklaas is een uitstekend inhaakmoment voor bakkers. Hoe doen ze dat?
Bakkers in bedrijf scrollde een uurtje door Instagram en kwam er achter dat veel bakkers vooral foto’s en/of video's van hun producten plaatsen. Ook maken veel bakkers stories van hun producten. Bakkers die vaak posten kiezen vaak voor een combinatie van ‘gewone’ en Sinterklaasposts. Een enkeling deelt ook al ideeën voor de kerst, maar het zijn vooral leveranciers die hier online al mee bezig zijn.
Sinterklaas bij de bakker
Op Instagram zie je een aantal onderwerpen in de Sinterklaasposts terug komen. Dit zijn: traditionele Sinterklaaslekkernijen, taart, sinterklaas met een twist, en inspiratie van leveranciers.
Traditionele Sinterklaaslekkernijen
Strooigoed, marsepein, chocoladeletters, borstplaat en speculaas horen bij Sinterklaas. Veel bakkers gebruiken dan ook deze producten voor hun posts. Vooral veel mooie foto’s maar ook filmpjes van bijvoorbeeld de productie van de lekkernijen.
Tip: Let op het formaat van je video. Plaats je een video in je story film deze dan verticaal in plaats van horizontaal. Horizontale video’s worden namelijk heel klein weergegeven. Wil je meer weten over het plaatsen van video's? Neem dan eens een kijkje op de website van De Videomakers.
Taarten
Sinterklaas is voor veel patissiers een reden om fraaie taarten te maken. Veel kiezen voor de kleur rood wat zorgt voor kleurrijk gebak dat haast van de foto’s afspat.
Tip: Het spreekt voor zich, maar plaats alleen goede foto’s. Zorg ervoor dat je foto’s altijd scherp zijn en uitnodigen om het product te eten. Maak gebruik van goede belichting, bij voorkeur daglicht en geen tl-licht.
Sinterklaas met een twist
Daarnaast geven sommige bakkers een twist aan de traditionele Sinterklaasproducten. Zo spotten we een pepernootlolly en een letter van marsepein in plaats van de traditionele chocoladeletter. Bij de chocoladeletters komt ook de Dubai-trend van afgelopen zomer terug. De dubai-letter komt regelmatig voorbij.
Leveranciers
Veel leveranciers zijn al bezig met kerst en oud en nieuw. Maar de meesten deelden eerder al ideeën voor Sinterklaas.
Wil je meer weten over onlineverkoop via sociale media. Bakkers in bedrijf sprak hierover met Gisèle Rebel van de Foodie Content Factory. Abonnees kunnen dit artikel online terug lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en krijg toegang tot ons digitaal archief.