SIAL presenteert de toekomst van food

SIAL_Bakkers in bedrijf

Eens in de twee jaar draait alles bij SIAL – de grootste foodbeurs van de wereld – vijf dagen lang om innovaties. De beurs biedt met het Future Lab, de Innovation Awards en Alter’Native Foods veel inspiratie voor mensen die met voeding hun brood verdienen. Op het gebied van brood was er één innovatie te zien: ‘Eat the ball, bread of a new generation'.

Bakkerij innovatie

Eat the ball, bread of a new generation' is een Oostenrijkse uitvinding waarbij brood met langzame garing op lage temperatuur in de vorm van verschillende ballen wordt gebakken. Het resultaat is luchtig (wit)brood, met of zonder vulling.

Consumententrends

SIAL liet misschien niet de meest bijzondere ontwikkelingen op bakkerijgebied zien, maar de beurs leerde de bezoekers wel om te blijven nadenken over de belangrijkste consumententrends. “Consumenten bepalen hun keuzes voor eten steeds vaker aan de hand van vier punten" vertelt Sophie de Reynal, directeur marketing van onderzoeksbureau Nutri Marketing. "Smaak, dierenleed, duurzaamheid en gezondheid. In die volgorde. De verwachting is dat het percentage consumenten dat die vier criteria hanteert, zal groeien." Onderzoek laat zien 23 procent van de wereld bevolking flexitariër is.

Productaanbod SIAL

Het productaanbod op SIAL laat zien dat de voedingswereld al volop bezig is met deze ontwikkelingen. Start-ups uit de hele wereld presenteerden in het Future Lab hun nieuwe ideeën zoals fruitsappen met algen, vleesvervangers van tarwe en kikkererwten, pasta met meer vezels, cakedeeg van groenten en pannenkoeken met gevriesdroogde groenten.

Veel van de producten op SIAL werden gekenmerkt door toegevoegde vezels, vitaminen, probiotica, de vervanging van suiker door alternatieven zoals honing of agave, minder dierlijke ingrediënten, meer proteïne, geen palmolie, geen kleurstoffen, minder calorieën. Innovaties waar ook de bakker mee aan de slag kan!

Meer weten over de innovaties op SIAL? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf, editie 9-2018. Dit nummer verschijnt 2 november. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefexemplaren aan. 

 

Lees ook
Met Anko naar de beurzen

Met Anko naar de beurzen

Voorlopig is het nog niet afgelopen met de grote vakbeurzen, weet Karin Kooij, managing director bij Anko Reizen. Al 35 jaar organiseert zij namens het bedrijf een groot aantal beursreizen naar landen over de hele wereld. “Vooral in Azië zie je een enorme markt opbloeien.”

Wat verwacht de klant van een chocoladeproduct?

Wat verwacht de klant van een chocoladeproduct?

Hoe kun je als chocolatier je producten het beste aan de man brengen? De resultaten van het onderzoek 'Taste Tomorrow' kunnen hierbij helpen. Belcolade-Puratos presenteerde de resultaten tijdens de Belgium Chocolate Summit.

Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail.

accountmanager zuid-west Nederland

accountmanager zuid-west Nederland

In deze functie ben je de schakel tussen de supermarktwinkels en het hoofdkantoor van een van de Retail klanten. Je richt je op het behouden en uitbouwen van omzet,...

Lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Ben jij een echt koekenbakker en wil je aan de slag in een mooie en de modernste koekjesbakkerij van Nederland? Ben je daarnaast flexibel? Dan is de functie van...

Filiaalleider bakkerijwinkel (zero waste)

Filiaalleider bakkerijwinkel (zero waste)

Naast het vele klantcontact en het actief meewerken in de winkel vallen de volgende taken ook in jouw functiepakket: coachen en motiveren van jouw team op de werkvloer...