Relaties opbouwen via social media

social selling_boek cover

Social selling gaat over het online opbouwen van relaties, waarin jij zelf de hoofdrol speelt. Niet je logo, je product of je functie, maar jij. Dus: wie ben je en wat is jouw verhaal?

Onze telefoon is de afstandsbediening van ons leven geworden. We beheren er onze relaties, agenda, geldzaken en documenten mee. De wereld in onze broekzak dus, waarmee vrijwel alles beschikbaar is op het moment dat we dat wensen. Dat betekent dat potentiële klanten steeds minder openstaan voor bezoekjes, mails of telefoontjes van verkopers. Men weet je wel te vinden wanneer ze je nodig hebben. Lastig? Niet voor wie de nieuwe ontwikkelingen omarmt. Via social selling kun je namelijk slim en effectief contact leggen, relaties opbouwen en tot zaken komen.

Djoea van Zanten legt in een handzame pocket uit waarom social selling van cruciaal belang is. “De meeste bedrijven kunnen zich tegenwoordig niet meer wezenlijk onderscheiden met hun product of dienst. Wat écht het verschil maakt, is jouw verhaal. Dat is het volstrekt unieke deel waarmee je klanten zich kunnen verbinden.”

Van Zanten adviseert een duidelijke doelstelling te formuleren, een doelgroep te kiezen en de ideale klant te beschrijven. Van die ideale klant maak je vervolgens een fictief profiel, een zogenaamde persona. Daarna denk je na over je belofte. Welke oplossing bied jij voor het probleem van je persona? Dat is geen product of dienst, maar een concreet resultaat. De belofte gaat om het resultaat; je product is slechts het doel om dit te bereiken.

Wanneer je al deze zaken helder hebt, ga je je richten op de social media waarop jouw doelgroep actief is. Social selling draait namelijk om het bouwen van (persoonlijke) relaties met behulp van social media. En dat doe je, net als in het echte leven, door actief te communiceren: content delen, berichten sturen, liken en reageren. Om relaties te bouwen, moet je je regelmatig verdiepen in de klant.

Voor wie al langer voornemens is (ook) zakelijk actief te worden op social media maar niet goed weet hoe je dat aanpakt of wat het kan brengen, is ‘Social Selling’ een nuttig boek. De auteur zet je aan het denken over je contentstrategie en het belang van online zichtbaarheid. Interessant om daarbij steeds in je achterhoofd te houden dat mensen inderdaad zaken doen met mensen. Om het boek te lezen, hoef je je telefoon overigens niet lang aan de kant te leggen: binnen een uur heb je het zeker uit.

Social selling - in 60 minuten is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.

Dossiers
Lees ook
#Bakkersvak

#Bakkersvak

Tim van DalenBakker bij de BakkerszonenDocent bij Bakery Institute Of ik de column over Bakkersvak wil doen dit jaar? Ik zou er zelf twee dagen als exposant staan en er dus wel iets over kunnen schrijven, dacht ik vooraf. Toen wist ik nog niet dat de beurs voor mij niet veel meer zou zijn dan mijn eigen stand en de route naar het toilet, waarbij ik...

Professionele communicatiemiddelen in persoonlijk jasje

Professionele communicatiemiddelen in persoonlijk jasje

De ambachtelijke bakker profileren als smaakheld en als kennisspecialist: dat is het doel van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB). Om dat te bereiken faciliteert de stichting tal van communicatiemiddelen, waarmee de consument zowel online als offline kan worden benaderd. Wat is desem precies? Hoe kan ik mijn koekjes of chocolade het beste bewaren?...

Digitale gastvrijheid

Digitale gastvrijheid

Wij (banket)bakkers staan vaak bekend om de aimabele sfeer in onze winkels. Het is er gezellig, het ruikt er lekker, je komt er buurtgenoten tegen en – als het goed is – staan de verkoopmedewerkers de klanten vriendelijk en geïnteresseerd te woord. Met de toename van online verkopen bestaat soms de angst dat deze sfeer verloren zou gaan. Maar niets...

accountmanager zuid-west Nederland

accountmanager zuid-west Nederland

In deze functie ben je de schakel tussen de supermarktwinkels en het hoofdkantoor van een van de Retail klanten. Je richt je op het behouden en uitbouwen van omzet,...

Lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Ben jij een echt koekenbakker en wil je aan de slag in een mooie en de modernste koekjesbakkerij van Nederland? Ben je daarnaast flexibel? Dan is de functie van...

Filiaalleider bakkerijwinkel (zero waste)

Filiaalleider bakkerijwinkel (zero waste)

Naast het vele klantcontact en het actief meewerken in de winkel vallen de volgende taken ook in jouw functiepakket: coachen en motiveren van jouw team op de werkvloer...