Puur voor de Bakker inspireert ondernemende bakkers voor de toekomst

19 oktober 2022 Redactie Bakkers in bedrijf

Hoe bereid je je als bakker voor op de toekomst? Daarover ging het event Puur voor de Bakker op 11 oktober. Met het thema “Klaar voor Morgen” zorgde het programma voor verbinding tussen bakkers onderling en bood het praktische handvatten om zich voor te bereiden op de (nabije) toekomst. Broodnodig, in deze uitdagende tijden.

Hille-Jan Oppedijk, commercieel manager bij Sonneveld, opende de middag. Hij gaf aan dat het belangrijk was om post-corona weer bij elkaar te komen. “Als grondstoffenleverancier geven wij graag kennis en inspiratie door. Dat gaat van bakprocessen tot aan verkoopprocessen in de winkel. Wij zijn een partner van de bakker. Het is echter geen gemakkelijke tijd voor de bakkerij. We bouwen samen aan de toekomst. Ook in deze lastige tijden waarin de kosten letterlijk de oven uitrijzen.”

Marketing manager Wouderick van Dam vulde aan: “Het is belangrijk om als bakker-ondernemer creatief te blijven en te denken in mogelijkheden, zeker in deze snel veranderende markt. Je moet als ondernemer energie besteden aan datgene waar je grip op hebt. Het hebben van de juiste focus en het maken van keuzes is daarbij belangrijk. Daarom richt deze dag zich op de toekomst van morgen en op het binden van klanten.”

Daag de traditionele business uit

Tijdens de inspiratiemiddag namen sprekers Richard van Kray en Niels Houtepen de bakkende ondernemers mee in hun verhaal en visie. Klantbetekenaar Richard van Kray ging in op onderwerpen zoals klantcontact en klantbeleving. Hierbij stond de vraag “waarom kopen klanten brood bij jouw bakkerij en niet bij de supermarkt?” centraal. Richard stelde dat bakkers de traditionele business moeten uitdagen en juist anders te werk moeten gaan dan de grote retailers.

Klaar voor Morgen 2_Sonneveld

Diverse praktische voorbeelden werden met elkaar gedeeld om de dialoog met de klant aan te gaan. Richard gaf de ondernemers mee zichzelf de vraag te stellen: “Hoe maak je de juiste customer journey en hoe speel je hier met jouw bakkerij het beste op in?” Het nauwe contact met klanten in winkel kan ervoor zorgen dat de bakker een streepje voor heeft. Zo drukte Richard de ondernemers op het hart trouw te blijven aan zichzelf en waar je voor staat, ook al sta je onder druk.

Klanten kiezen zorgvuldiger

Daarmee kwam ook de actualiteit van crisis waar we nu met z’n allen mee te maken hebben aan bod. Klantloyaliteit is in tijden van crisis heel belangrijk, omdat klanten zorgvuldiger met geld omgaan én er vaker overwegingen zijn aan wie en wat er geld uitgegeven wordt.

Na een korte pauze was het de beurt aan Niels Houtepen. Hij verwonderde het publiek met een aantal illusies, waarmee hij verbazing op de gezichten toverde. Dit gaf hij ook mee aan het publiek: een andere manier van klantenbinding is door jouw klant te verrassen en te laten verwonderen.

Na de inspirerende sessies was er veel om over te praten. Onderwerpen zoals de grondstoffen- en energiecrisis werden veelvuldig besproken door de bakkers onderling. De dag werd gezamenlijk afgesloten met een heerlijke barbecue in de bosrijke omgeving.

Puur voor de Bakker

Het Puur voor de Bakker programma wordt al meer dan 12 jaar door Sonneveld  georganiseerd voor de bakkende ondernemer. Het doel van het Puur voor de Bakker programma is om de nieuwsgierigheid te prikkelen, nieuwe ontwikkelingen te ontdekken en vooral elkaar te inspireren en kennis te delen. Elk jaar wordt er voor de deelnemers een nieuw en divers programma samengesteld. Kijk voor meer informatie op www.puurvoordebakker.nl.

Altijd op de hoogte blijven?