Programma Dutch Foodweek bekend

dutch food week

Het programma van de vijfde editie van Dutch Food Week, voorheen Dutch Agri Food Week, is bekend. Het varieert van een kookwedstrijd voor kinderen tot de Startup Challenge georganiseerd door jong talent én gevestigde ondernemers. Van 5 tot en met 16 oktober krijgt heel Nederland, van stad tot platteland, de kans om meer te leren over lekker, veilig en gezond voedsel.

Iedereen wordt iedere dag meerdere keren geconfronteerd met eten. Maar wat eten we nou eigenlijk precies? Hoe komt dit eten op het bord terecht? Met de vraag ‘Wat eten we?’ stelt Dutch Food Week een ‘eenvoudige’ en open vraag die uitnodigt om met elkaar in gesprek te gaan op alle denkbare niveaus in de samenleving. Dat gebeurt op het erf van de boer, de universiteitscampussen in Wageningen, Maastricht en Utrecht, bij innovatieve foodbedrijven, in de bedrijfsrestaurants van het Rijk én op talloze andere locaties in Nederland.

Boeren, koks, wetenschappers, artsen, ondernemers, onderwijs en overheid vullen het inspirerende programma. Met de vernieuwde week zet Dutch Food Week eten in de schijnwerper en delen vertegenwoordigers uit de foodsector hun kennis en kunde. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Dutch Food Week, benadrukt de innovatiekracht van de sector: “We zijn een erkend topspeler in de wereld op het gebied van landbouw - en voedselinnovaties. Onze foodsector levert niet alleen voedsel van een hoge en constante kwaliteit, maar ze produceert en verkoopt dat voedsel ook nog eens met de kleinste impact op natuur, milieu en biodiversiteit. Een sector met ondernemers die steeds weer in staat zijn zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het unieke van Dutch Food Week is dat de hele keten - van boer tot winkelvloer - samenwerkt om een goed beeld te geven van al het moois dat zich in de sector afspeelt.”

Dutch Food Week trapt officieel af op 5 oktober met de opening van de expositie 'Wat eten we?' in samenwerking met de Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg. Hij reisde door het hele land om gezinnen rond etenstijd te portretteren. Van der Burg: “Ik ben mij erg bewust van het belang en de herkomst van ons voedsel. Tijdens het samenstellen van de tentoonstelling groeide mijn belangstelling voor boeren en telers die innovatief met de vraagstukken van vandaag omgaan.” In samenwerking met Wageningen University & Research worden de foto’s voorzien van interessante feiten. De expositie is vanaf de kick-off op 5 oktober tot en met World Food Day op 16 oktober te zien op het buitenterrein van de Mauritskazerne in Ede.

Dutch Food Week zet zich in om de kwaliteit en innovaties van de Nederlandse voedselketen nationaal en internationaal onder de aandacht te brengen. Tijdens de week, die dit jaar duurt van 5 tot en met 16 oktober, belicht het programma de sector in al haar facetten en bouwt Dutch Food Week bruggen tussen consument en alle partijen uit de voedselketen. De organisatie nodigt iedereen uit om de vraag te stellen: ‘Wat eten we?’ en daar zijn of haar antwoord op te vinden. 

Dossiers
Lees ook
SVO Food & Cibap brengen food- en designindustrie samen

SVO Food & Cibap brengen food- en designindustrie samen

Wat kunnen food en design voor elkaar betekenen en hoe ziet het MKB eruit als deze sectoren meer zouden samenwerken. Cibap vakschool voor vormgeving en SVO vakopleiding food keken hiernaar tijdens de eerste Food & Design meetup in het in de Spoorzone gelegen Brouwtheater in Zwolle op 13 november.

Partnerbijeenkomst Food Innovation Academy

Partnerbijeenkomst Food Innovation Academy

De partnerbijeenkomst van de Food Innovation Academy (FIA) vond op 9 mei plaats in het in aanbouw zijnde pand aan de Industrieweg waarin het ‘praktijk- en inspiratiehuis voor food’ wordt gevestigd in Vlaardingen. Ruim tachtig geïnteresseerden – die zo’n veertig ondernemingen, onderwijsinstellingen, overheidsinstanties en andere foodpartijen vertegenwoordigen...

Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Ruim driekwart van de Nederlanders koopt het liefst in een fysieke winkel. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Mood Media. Tegelijkertijd signaleert het GfK een groei van het aantal online bestedingen. In het eerste halfjaar van 2018 werd 25% van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan. Food is zelfs de sterkst groeiende...

Zelfstandig werkend broodbakker

Zelfstandig werkend broodbakker

Wat ga je doen?Heb jij een passie voor alles wat met broodbakken te maken heeft? Beginnen jouw handen te jeuken bij alleen al het zien van verse producten waar je...

Allround banketbakker Waddeneilanden, voor langere tijd

Allround banketbakker Waddeneilanden, voor langere tijd

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor de gehele banketproductie. Deze productie bestaat uit het bereiden van gebak, stukswerk en koeken. Dit...

Allround broodbakker Waddeneiland, lange termijn

Allround broodbakker Waddeneiland, lange termijn

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor de gehele broodproductie. Dit doe je voor eigen vestigingen en een stuk derde kanaal. De productie zal...