Prijsverschil tussen gangbaar en biologisch wordt kleiner

groente-biologisch

Vijf jaar geleden waren biologische producten gemiddeld twee keer zo duur als niet-biologische varianten, aldus de consumentenbond. Dat verschil wordt steeds kleiner, blijkt uit een prijspeiling.

De Consumentenbond bekeek 115 biologische producten bij 13 supermarkten en 4 biowinkels. Bij de supermarkten zijn biologische levensmiddelen nog steeds flink duurder dan gangbare producten: gemiddeld 63%. Bij de biowinkels zijn de prijzen vaak nog hoger; reken je die mee dan kom je uit op een verschil van 75%. Vijf jaar geleden was dat verschil nog 100%.

Biologische marges

Wat ook opvalt is het grote verschil in prijzen tussen de diverse winkelketens. Zo zijn supermarkten Dirk en Vomar volgens de Consumentenbond het goedkoopst voor biologische producten en de biowinkels Natuurwinkel en Odin het duurst. Dat verschil tussen winkels heeft deels te maken met het prijsverschil tussen de merken die in de schappen staan. Biologische huismerkproducten van supermarkten zijn vaak goedkoper dan A-merken. Maar het hangt ook samen met de marges die de winkels uit hun biologische assortiment willen slepen. Een pak Bio+ espressobonen bijvoorbeeld kostte bij Deka bijna €3 meer dan bij Dirk.

Lees ook
Supermarktsector staat op z’n kop

Supermarktsector staat op z’n kop

Waar ambachtelijke foodspeciaalzaken al hun creativiteit uit de kast trekken om consumenten te bedienen, schiet de omzet in de supermarktbranche bijna als vanzelf tot ongekende hoogte. Hoe gaat het nu bij de grote retailers en welke ontwikkelingen kunnen we bij deze concurrenten nog verwachten?

95 procent van huishoudens koopt biologisch

95 procent van huishoudens koopt biologisch

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt.

Supermarktsector staat op z’n kop

Supermarktsector staat op z’n kop

Waar ambachtelijke foodspeciaalzaken al hun creativiteit uit de kast trekken om consumenten te bedienen, schiet de omzet in de supermarktbranche bijna als vanzelf tot ongekende hoogte. Hoe gaat het nu bij de grote retailers en welke ontwikkelingen kunnen we bij deze concurrenten nog verwachten?

Enthousiaste bakker, Friesland

Enthousiaste bakker, Friesland

Wat ga je doen?Wij zoeken een enthousiaste bakker om dit team te versterken! Je zal in de dagdienst van 06.00-15.00 uur werkzaam zijn. Werkzaamheden: Degen draaien,koekzetten,...

Broodbakker omgeving Zevenaar

Broodbakker omgeving Zevenaar

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Zevenaar zijn we per direct op zoek naar een (zelfstandig werkend) broodbakker. Alle producten...

Teamleider Bakkerij regio Twente

Teamleider Bakkerij regio Twente

Wat ga je doen?Als teamleider ben je verantwoordelijk voor het effectief inzetten van teamleden, zodat de werkzaamheden efficiënt, veilig en met het maximale...