Pieke-Broodbier wint Student Entrepreneur Award

17 december 2018

Eind november 2018 werden Maastricht Awards uitgereikt. De Maastricht Student Entrepreneur Award ging naar Pieke-Broodbier van Innowastion. Het bier wordt gemaakt van oud brood dat anders wordt weggegooid.

De tweeëntwintig jarige  bedacht Pieke-Broodbier. "Wij gooien 9,5 kilo per persoon per jaar aan brood weg", vertelt Nieboer aan De Limburger. Hierdoor kwam ze op het idee om bier van oud brood te maken. Met het bier wil ze aandacht voor voedselverspilling genereren. "Ik had ook kunnen kiezen voor croutons of tosti’s, maar onder het genot van een biertje komt het gesprek over verspild eten waarschijnlijk eerder aan bod”, denkt ze.

Pieke-Broodbier

Nieboer leerde zichzelf hoe ze bier moest brouwen aan de hand van YouTube-videos. De eigenaar van Stadsbrouwerij de Maastrichter Maltezer hielp haar verder. Hij leende haar een kleine installatie om te oefenen. Toen ze het biermaken onder knie had huurde ze de brouwerij een dag en maakte samen met een brouwer van zestien kilo brood 200 liter bier. Het oude brood kreeg ze van een bakker uit de woonplaats van haar ouders. "Hij zag potentie in mijn plan en wilde mij daar graag bij helpen" vertelt ze.

De 200 liter broodbier is waarschijnlijk voor het einde van het jaar verkocht. Met de feedback wil Nieboer in januari een nieuwe batch broodbier maken. Ze streeft niet naar het maken van het beste broodbier. "Ik vind het belangrijk dat het gesprek over overmatig afval oplaait. Het gaat niet om mij – ik hoef niet de enige te zijn die dit doet. Het zou geweldig zijn als steeds meer producten worden geproduceerd van voedsel dat anders zou worden weggegooid. Zelfs meerdere broodbiertjes.”

Maastricht Student Entrepreneur Award

De Maastricht Awards worden jaarlijks uitgereikt aan Maastrichtse ondernemers die zich weten te onderscheiden. De jury gaf de Maastricht Student Entrepreneur Award uiteindelijk aan Nieboers Innowastion. "Met de ontwikkeling van Pieke Broodbier is Innowastion de uitdaging aangegaan om met een duurzame missie te starten in een competitieve consumentenmarkt" aldus de jury in De Limburger.

  • &feature=youtu.be
 

Altijd op de hoogte blijven?