Nieuwe inzichten voor de perfecte oliebol

2 november 2017

Koopmans Meel en het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) organiseerden op maandag 30 oktober de derde editie van de NBC Oliebollen Experience. Honderd bakkers uit het hele land kregen nieuwe inzichten voor de perfecte oliebol anno nu.

Collectief smaakgeheugen

“Gebruik ingrediënten en technieken die passen bij het collectieve smaakgeheugen”. Dat is hét inzicht van Bob Cramwinckel van het Centrum voor Smaakonderzoek dat al jaren de AD Oliebollentest uitvoert. Cramwinckel trapte hier de Experience mee af. Het collectief smaakgeheugen is de smaak die de consument verwacht omdat deze nou eenmaal bij een goede oliebol hoort. Met elke afwijking hiervan, door bijvoorbeeld het gebruik van smaak ondersteunende ingrediënten, vergroot de bakker zelfs het gevaar op een teleurgestelde klant.

Oliebollenexperience_1-300x203 ©Nederlands Bakkerij Centrum

Waardevolle en praktische tips

Specialisten van Koopmans Meel en NBC lieten in twee workshops zien welke ingrediënten en werkwijze zorgen voor die herkenbare en kwalitatieve oliebol. Zo kregen de deelnemers tips om hun oliebollen te keuren zodat ze verbeterpunten kunnen benoemen. Bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de oliebol niet te vet is, dat de vulling goed verdeeld is en waar ze op moeten letten bij de deegbereiding en het bakken.

Nieuw dit jaar was de ‘pop-up’ marktplaats waar de bakker nog meer inzichten kreeg, direct van leveranciers als Royal Steensma, Stolp, Vtech en Smilde Natura. Het overgrote deel van de deelnemers geeft aan ook volgend jaar deel te willen nemen aan de Oliebollen Experience.

Altijd op de hoogte blijven?