Overname Broodzaak door HMSHost International

3 augustus 2018

HMSHost International neemt de Broodzaak over van NS Stations. De medewerkers van NS Stations zijn hier 2 augustus over geïnformeerd. De organisatie gaat vanaf 1 december 2018 alle 29 vestigingen van de keten exploiteren. Het contract heeft een looptijd van 10 jaar en is per direct goed voor een omzet van 30 miljoen euro per jaar.

Nieuw eigen broodmerk

De komende jaren worden er fors meer reizigers verwacht op treinstations, waardoor een sterke omzetgroei van broodconsumptie wordt voorzien. HMSHost International werkt aan een nieuw eigen broodmerk voor de Nederlandse treinstations met een groter, kwalitatief en gevarieerd aanbod, gebaseerd op nieuwe trends en de laatste inzichten. Het nieuwe broodmerk zal eind dit jaar worden gelanceerd.

Samenwerking met de NS

De samenwerking tussen HMSHost International en NS begon in 2015. Sinds die tijd exploiteert HMSHost International 17 vestigingen van Burger King, 4 vestigingen van La Place en meerdere vestigingen van LEON, Bistrot, ’t Koffiehuis en Bar Centraal op diverse Nederlandse stations. In maart dit jaar werd de eerste Nederlandse winkel van Pret A Manger geopend op station Utrecht Centraal.

Met de voorspelde groei van reizigers en broodverkopen, is de verwachting dat de werkgelegenheid de komende jaren zal groeien. De overname vindt plaats met behoud van werkgelegenheid voor ruim 400 medewerkers. Daarnaast geeft de overname de huidige personeelsleden ook nieuwe kansen op doorgroei en ontwikkeling, omdat HMSHost International over een eigen vakopleiding beschikt waar personeel aanvullende opleidingen en trainingen kunnen volgen in de praktijk. Werknemers die dat willen krijgen de kans om een overstap te maken naar andere formules, vestigingen op andere treinstations, locaties op Schiphol of in Roermond.

De Broodzaak

De Broodzaak is de bakkersformule van het station, waar vers ambachtelijk brood wordt verkocht. In het assortiment zitten onder andere met de handgevormde boules, croissants, koffie en verschillende zoete lekkernijen. De overdracht van de exploitatie van de Broodzaak past binnen het beleid Spoorslags Beter, waarmee NS ervoor kiest om zich te richten op het vervoer van reizigers. Daarom is de keuze gemaakt om de retail op de station aan de markt te laten.

HMSHost International

HMSHost International, onderdeel van de Autogrill Group, is wereldmarktleider in het creëren van horeca-ervaringen voor mensen die onderweg zijn. Het bedrijf kan rekenen op de inzet van 3.611 medewerkers in Nederland en exploiteert eet- en drinkgelegenheden op meer dan 42 vliegvelden in Europa, Azië en het Midden-Oosten.

Altijd op de hoogte blijven?