Opvolger gezocht

brooddeeg

Vorige week, 1 juli, lanceerde Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij de nieuwe website www.ikwileenbakkerij.nl. Deze wervingscampagne voor opvolgers is niet onopgemerkt gebleven. Ook de landelijke media heeft het opgepikt.

De NOS bericht dat er naar verwachting de komende 10 jaar zo'n 500 bakkers met pensioen gaan. De sector kampt met een negatief imago: harde werken schrikt de jongeren af. De 57-jarige Nijmeegse bakker Peter Jeukens noemt het onzin. ""Hoeveel beroepen zijn er niet waar je 's nachts ook moet werken? En 80 uur is echt overdreven. Ik heb niks te klagen, ik heb een sociaal leven, vrienden genoeg." 

RTL Nieuws spreekt met een jonge opvolger: de 25-jarige Floris van Lieshout. Hij vindt het met het harde werken best meevallen. "Het bakkersvak is iets bijzonders: je maakt echt iets en bent de hele dag met een ambacht bezig. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen het niet zien zitten, als je alles in je eentje moet doen bijvoorbeeld. Maar daarom moeten jonge bakkers ook meegaan met hun tijd, gaan innoveren en samenwerken."

Opvallend is dat de Turkse en Marokkaanse bakkers minder met het opvolgingsprobleem lijken te kampen. Volgens Hogiaf, een ondernemersvereniging met ook veel Turkse leden, is daar meer interesse om bedrijven over te nemen. "In de Turkse gemeenschap is iedereen bezig met zijn eigen bedrijf" , vertelt Ziko Ozdemir, die acht jaar gelden met zijn broer Bakkerij Oud-Rijswijk overnam aan Omroep West. "Maar als ik naar de Nederlandse jongeren kijk, zie ik dat ze meer willen genieten van het leven en weekendjes vrij willen. Maar ik denk bij mezelf: Als ik nu hard werk, hoef ik dat later niet meer te doen."

Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.