Onderzoek naar Belgische ambachtelijke bakkers

Belgische Ambachtelijke bakkers 1_Kynetec b²

Beeld: Kynetec b²

Tijdens de coronacrisis in België werd het duidelijk dat ambachtelijke bakkers een cruciale steunpilaar zijn voor voeding en zelfs sociaal contact. Daarom startte marktonderzoeksbureau Kynetec b² een onderzoek om meer inzicht in deze groep te krijgen. Centraal stonden vragen als: Hoe zien ambachtelijke bakkers zichzelf? Hoe onderscheiden ze zich van andere bakkers? Hoe organiseren ze hun activiteiten? Welke informatiebronnen raadplegen ze? Welke noden en verwachtingen hebben ze ten aanzien van industriële fabrikanten?

Marktonderzoeksbureau Kynetec b² is gespecialiseerd in de voedingssector. Dit onderzoek is gebaseerd op 200 online interviews met voor België representatieve ambachtelijke bakkers. Daarnaast waren er verschillende diepte-interviews met Vlaamse ambachtelijke bakkers.

Belgische ambachtelijke bakkers

Het marktonderzoek toont aan dat veel ambachtelijke bakkers in België enthousiaste, gepassioneerde en inventieve ondernemers zijn die bijna alles zelf maken. 7 op 10 bakkers vernieuwen regelmatig hun productaanbod en, ondanks de uitdagingen veroorzaakt door de coronarestricties, overweegt bijna de helft om hun product- en dienstenaanbod de komende jaren verder uit te breiden.

De meerderheid investeerde de afgelopen 3 jaar om hun winkel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Naast een mooie winkel, beschikt vandaag 1 op 5 ambachtelijke bakkers ook over een online shop (bij bakkers jonger dan 50 stijgt dit tot 1 op 3). Dat is ongeveer dubbel zo hoog als bij een gemiddelde detailhandel-georiënteerde midden- en kleinbedrijf in België.

Informatiebronnen

Ook in België neemt de interesse van consumenten in ingrediënten toe. De meeste bakkers voelen zich in staat vragen hierover te beantwoorden. Artisanale bakkers raadplegen magazines, websites, beurzen, hun sociale netwerk en (in toenemende mate bij jonge bakkers) sociale media om geïnformeerd te blijven. Maar vertegenwoordigers, echter, blijven veruit de voornaamste bron van informatie.

Pieter Goossens, Senior Research Director of Kynetec b²: “Armbachtelijke bakkers verwachten van industriële fabrikanten dat ze hen in de eerste plaats inspireren rond nieuwe producten, ingrediënten en consumententrends (maar veel minder rond hygiënemaatregelen!). Als expertenbureau in de bakkerij- en voedingssector, vinden we het belangrijk om de industriële en ambachtelijke kant van bakkerij met elkaar te verbinden, wat alleen maar in ieders voordeel kan zijn, met inbegrip van de eindconsument uiteraard.”

Dossiers
Lees ook
Nederlandse bakker heeft gemiddeld 15 medewerkers

Nederlandse bakker heeft gemiddeld 15 medewerkers

Het Bakkerspanel onderzoekt meerdere keren per jaar hoe bakkers tegen hun vak en de sector aankijken. In april 2020 deed Het Bakkerspanel onderzoek onder Nederlandse bakkers en stelde vragen over hun medewerkers. Hieruit blijkt Nederlandse bakkers gemiddeld 14,9 medewerkers in dienst hebben.

Bakkerspanel start nieuwe enquête

Bakkerspanel start nieuwe enquête

Het Bakkerspanel onderzoekt regelmatig hoe bakkers tegen hun vak en de sector aankijken. Inmiddels is er een nieuwe enquête gestart in zowel Nederland als België. Bakkerspanel vraagt bakkers om deze invulling.

Vezelrijk witbrood mogelijk met plantenveredeling

Vezelrijk witbrood mogelijk met plantenveredeling

Wetenschappers van het Britse onderzoeksinstituut Rothamsted Research hebben ontdekt welke genen in graan verantwoordelijk zijn voor de hoeveelheid vezels in bloem. Daarmee ligt de weg open voor de ontwikkeling van een graansoort waar vezelrijk witbrood van gemaakt kan worden. Dat voedingsvezels belangrijk zijn voor de gezondheid is bij consumenten...

Allround broodbakker omgeving Doorn

Allround broodbakker omgeving Doorn

Wat ga je doen?Ben jij een bakker/ ovenist? Dan is deze vacature zeker weten iets voor jou! Door een verschuiving in het personeelsbestand komt er binnen het bestaande...

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Wat ga je doen?Wil jij werken in een bakkerij waarbij jouw (nieuwe) ideeën welkom zijn en waarbij je kan meedenken over nieuwe producten? Wij zoeken voor een...

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...