Onderzoek naar Belgische ambachtelijke bakkers

11 augustus 2020
Beeld: Kynetec b²

Tijdens de coronacrisis in België werd het duidelijk dat ambachtelijke bakkers een cruciale steunpilaar zijn voor voeding en zelfs sociaal contact. Daarom startte marktonderzoeksbureau Kynetec b² een onderzoek om meer inzicht in deze groep te krijgen. Centraal stonden vragen als: Hoe zien ambachtelijke bakkers zichzelf? Hoe onderscheiden ze zich van andere bakkers? Hoe organiseren ze hun activiteiten? Welke informatiebronnen raadplegen ze? Welke noden en verwachtingen hebben ze ten aanzien van industriële fabrikanten?

Marktonderzoeksbureau Kynetec b² is gespecialiseerd in de voedingssector. Dit onderzoek is gebaseerd op 200 online interviews met voor België representatieve ambachtelijke bakkers. Daarnaast waren er verschillende diepte-interviews met Vlaamse ambachtelijke bakkers.

Belgische ambachtelijke bakkers

Het marktonderzoek toont aan dat veel ambachtelijke bakkers in België enthousiaste, gepassioneerde en inventieve ondernemers zijn die bijna alles zelf maken. 7 op 10 bakkers vernieuwen regelmatig hun productaanbod en, ondanks de uitdagingen veroorzaakt door de coronarestricties, overweegt bijna de helft om hun product- en dienstenaanbod de komende jaren verder uit te breiden.

De meerderheid investeerde de afgelopen 3 jaar om hun winkel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Naast een mooie winkel, beschikt vandaag 1 op 5 ambachtelijke bakkers ook over een online shop (bij bakkers jonger dan 50 stijgt dit tot 1 op 3). Dat is ongeveer dubbel zo hoog als bij een gemiddelde detailhandel-georiënteerde midden- en kleinbedrijf in België.

Informatiebronnen

Ook in België neemt de interesse van consumenten in ingrediënten toe. De meeste bakkers voelen zich in staat vragen hierover te beantwoorden. Artisanale bakkers raadplegen magazines, websites, beurzen, hun sociale netwerk en (in toenemende mate bij jonge bakkers) sociale media om geïnformeerd te blijven. Maar vertegenwoordigers, echter, blijven veruit de voornaamste bron van informatie.

Pieter Goossens, Senior Research Director of Kynetec b²: “Armbachtelijke bakkers verwachten van industriële fabrikanten dat ze hen in de eerste plaats inspireren rond nieuwe producten, ingrediënten en consumententrends (maar veel minder rond hygiënemaatregelen!). Als expertenbureau in de bakkerij- en voedingssector, vinden we het belangrijk om de industriële en ambachtelijke kant van bakkerij met elkaar te verbinden, wat alleen maar in ieders voordeel kan zijn, met inbegrip van de eindconsument uiteraard.”

Altijd op de hoogte blijven?