In Leidschendam verrijst op dit moment een luxe, Amerikaans-geïnspireerd winkelcentrum op de plaats van winkelcentrum Leidsenhage. De winkels van de versmarkt Fresh! zijn al enige tijd open. Een van deze verswinkels is Bakkerij van Maanen. Hoe is het om te ondernemen in een modern winkelcentrum, met een groot aantal verswinkeliers dicht bij elkaar?

Fresh! is als onderdeel van the Mall of the Netherlands eigendom van vastgoedontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield. Het bedrijf investeert fors in de verbouwing van het centrum, en zorgt voor de promotie. Die varieert van reclame op trams en op borden in de omgeving tot kookworkshops in de demokeuken midden in de versmarkt. Natuurlijk zit dit in de huurprijs die volgens Van Maanen niet gering is. 

Ondanks de kosten en het feit dat de Mall nog niet geopend is, lopen de zaken voor goed. Monique, winkelverantwoordelijke bij Van Maanen: “We merken nu al een groei in het aantal klanten. Onze prognose is dat dit aantal met de opening van de Mall nog zal verdubbelen.”

Op het plaza staan de verschillende ondernemers dicht bij elkaar, ook bedrijven die ogenschijnlijk
directe concurrenten zijn. Zo zijn naast Van Maanen ook banketbakkerij More Pastry en Bij Ròbert gevestigd in het centrum. Johan van Maanen, mede-eigenaar van de bakkerij, is niet bang voor de concurrentie. “In elke situatie heeft een winkelier concurrentie. Als je bang bent om te ondernemen, moet je er niet aan beginnen. Maar ik denk dat de huidige verschillende bedrijven hier net een ander publiek aanspreken. Daar kijkt de verhuurder ook goed naar.”

Meer weten over Bakkerij van Maanen en het ondernemen in de 'Mall of the Netherlands?' Lees dat het complete artikel in Bakkers in bedrijf 6-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

 

Altijd op de hoogte blijven?