Ondernemen in crisistijd

Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef.

Door haar jarenlange ervaring in de ondernemerswereld weet Hogema welke impact een crisis op bedrijven kan hebben. Deze impact is alleen niet voor iedereen hetzelfde. Daarom erkent Hogema in de introductie direct dat ze geen succesverhalen kan garanderen. Het doel van dit boek is dan ook vooral om ondernemers de tools te bieden om in ieder geval zo goed mogelijk met de crisis om te gaan, wat het eindresultaat ook is. Het hele boek wordt gekenmerkt door deze realistische aanpak, waarbij Hogema nauwkeurig alle opties uitwerkt.

Hogema heeft haar boek verdeeld in drie delen, namelijk ‘Mindset’, ‘Cashflow’ en ‘Strategie’. In het eerste deel betoogt Hogema hoe belangrijk het is om met de juiste instelling aan het werk te gaan. ‘De juiste instelling’ klinkt misschien wat minder belangrijk als je het vergelijkt met de concrete praktische problemen die een crisis met zich meebrengt. Volgens Hogema is het echter een onmisbaar hulpmiddel, omdat je met een goede mindset kunt focussen op wat er echt belangrijk is.

In het deel over cashflow legt Hogema uit hoe je in een crisistijd je financiën op orde houdt. Ook buiten een crisis zal dit een zeer nuttig hoofdstuk zijn. Er staan bijvoorbeeld volop tips in over het bijhouden van geld in een Excelsheet en het goed in kaart brengen van verwachte inkomsten. Ook legt Hogema in dit hoofdstuk uit hoe je goed financiële risico’s in kunt schatten en welke opties je hebt om deze te verminderen.

Tot slot zet Hogema de drie strategieën uiteen die ze doorgaans ziet bij bedrijven in crisistijd. Ze kunnen stoppen, doorgaan of nieuwe kansen grijpen en juist succesvoller worden. Hogema legt van iedere optie duidelijk uit wat deze inhoudt. Daarbij gebruikt ze veel praktijkvoorbeelden van ondernemers die één van deze paden hebben gevolgd. In dit deel wordt benadrukt dat het belangrijk is om kansen te zien, maar ook om realistisch te blijven. Want alhoewel er volgens Hogema ook in een crisis nog genoeg te bereiken is, moet je wel op tijd erkennen welke kant je het beste op kunt gaan.

Al met al neemt Hogema de lezer in dit boek bij de hand, maar legt ze ook een grote nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid. Je kúnt goed uit een crisis komen, maar alleen als je er zelf de juiste moeite in steekt. Het nuchtere realisme van ‘Ondernemen in crisistijd’ maakt het tot een nuttige bron van informatie, die ondernemers hopelijk ook een hart onder de riem kan steken.

 

Dossiers
Lees ook
Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Bedrijfsopvolging Bakkerij heeft in het eerste kwartaal van 2021 een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Er is een nieuw logo en de website ikwileenbakkerij.nl met als belangrijkste onderdeel de interessetest is vernieuwd. Het doel van de organisatie is om meer geïnteresseerden in beeld krijgen die op korte of lange termijn een bakkerij gaan overnemen.

Naar een gezond groeibedrijf

Naar een gezond groeibedrijf

Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat we onze wasmachines, maaltijden en dagelijkse boodschappen tegenwoordig vooral online bestellen? Dat e-health en m-health gemeengoed worden, dat we auto’s steeds vaker delen (beschikbaarheid is immers belangrijker dan bezit) en dat er volop wordt geëxperimenteerd met zelfsturende auto’s?

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Tijdens de Dragons' Den uitzending van 15 april wist ondernemer Maarten Coumans 2 miljoen euro binnen te halen voor zijn e-commerce platform Local Heroes. Met dit platform kunnen consumenten online boodschappen doen bij lokale onderners, zoals de slager, bakker en visspecialist.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...