Omzetsamenstelling bakkerijbranche

11 februari 2020
Foto: Roman Kraft, Unsplash

Een gemiddelde bakkerij realiseert 45 procent van de omzet met de verkoop van brood. Bij formule- en ketenbakkerijen is het omzetaandeel van de verkoop van brood het grootst. Zelfstandige bakkerijen behalen relatief veel omzet met de verkoop van gebak en vlaaien. Het omzetaandeel van online verkopen in de bakkerijbranche bedraagt inmiddels 8,6 procent.

Tekst: Marktdata.nl

Omzetsamenstelling

Onderstaand figuur toont de gemiddelde omzetsamenstelling van een bakkerij naar productgroep.

Omzetsamenstelling Marktdata
Gemiddelde omzetsamenstelling bakkerij

Het gepresenteerde gemiddelde omzetaandeel van de ondernemingen is een ongewogen gemiddelde (een bedrijf met weinig omzet telt even zwaar mee als een bedrijf met veel omzet). De verkoop van brood vertegenwoordigt 45 procent van de omzet van een gemiddelde bakkerij. Formule- en ketenbakkerijen behalen een relatief groot deel van de omzet met de verkoop van brood en vers belegde broodjes. Industriële bakkerijen realiseren 45 procent van de omzet met de verkoop van gebak en vlaaien.

Niet alle bakkerijen hebben de vermelde productgroepen in het assortiment. 96 Procent van de ondernemers heeft gebak en vlaaien in het assortiment en 87 procent verkoopt brood. Koeken worden door 85 procent van de bakkers aangeboden. Daarnaast heeft 63 procent van de bakkers chocolade en suikerwerken in het assortiment. Het aandeel bakkerijen dat vers belegde broodjes verkoopt is licht toegenomen ten opzichte van de voorgaande edities van het onderzoek en betreft nu 44 procent van de bedrijven.

Overig assortiment

Het overig assortiment is goed voor gemiddeld zes procent van de totale omzet van een bakkerij. In het onderzoek is actief gevraagd of men bepaalde producten en diensten verkoopt naast het brood en banket. 28 Procent van de bakkerijen geeft aan alleen brood en banket te verkopen. Ongeveer een kwart van de bakkerijen biedt ook een lunchroom aan of heeft een ontbijtservice. Daarnaast verkoopt 7 procent van de bakkerijen vers ijs. Andere producten/diensten die meerdere malen spontaan zijn genoemd zijn belegde broodjes, koffie/thee/dranken, broodbeleg en vegan producten. 

Stijging online verkoop

Met betrekking tot de online verkoop van bakkerijen aan de eindconsument resulteren de onderzoeksresultaten in de volgende kengetallen:

  • 97 Procent van de bakkerijen heeft een website,
  • 66 Procent van de bakkerijen verkoopt producten online via een eigen website of via de website van de franchisegever of het hoofdkantoor,
  • Het omzetaandeel van online verkopen in de branche bedraagt 8,6 procent.

Het omzetaandeel van 8,6 procent heeft betrekking op online verkopen van bakkerijen aan de eindconsument. In het jaar 2015 bedroeg het omzetaandeel van online verkopen nog 3,3 procent en in het jaar 2017 betrof het 4,5 procent. Vier procent van de bakkerijen die online producten verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel. 22 Procent van de bakkerijen met webshop behaalt minder dan twee procent van de omzet via online verkopen.

Omzetontwikkeling 2018

61 Procent van de bakkerijen heeft in het jaar 2018 een omzetstijging gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2017. 18 Procent van de ondernemers werd geconfronteerd met een omzetdaling. Het jaar 2018 was daarmee een gunstiger omzetjaar ten opzichte van de voorgaande paar jaar.

Omzetontwikkeling 2019

Over het jaar 2019 is men over het algemeen optimistisch gestemd. Slechts 12 procent van de ondernemers verwacht een daling van de omzet in 2019. Ruim de helft van de ondernemers (57%) voorziet in 2019 een omzetstijging. De verwachte omzetontwikkeling heeft betrekking op het lopende jaar; men heeft over een deel van het jaar al een beeld van de gerealiseerde omzet. Uit onderzoekservaring is gebleken dat men behoudend is als het gaat om toekomstverwachtingen.

Producttrends

Uit het onderzoeksrapport komen de volgende producttrends naar voren:

  • Gezondheidsproducten, puur, eerlijk, duurzaam
  • Desemproducten
  • Back to basic producten, authentiek brood, ambachtelijke producten
  • Streekproducten
  • Kleinere producten/verpakkingen
  • Ready-to-eat producten, lekker en hip, horeca-gerelateerde producten en faciliteiten
  • Gemak producten
  • Biologische producten
  • Minder suiker
  • Minder zout
  • Minder vet

Veruit de meeste producttrends zijn gerelateerd aan gezondheid. De consument heeft steeds meer aandacht voor gezondheid, gezonde voeding en een gezonde levensstijl. Volgens veel ondernemers zal de vraag naar gezondheidsproducten, zoals desemproducten, biologische producten en producten met minder suiker, vet en zout toenemen.

Bron: Marketingrapport Bakkerijbranche 2019

Altijd op de hoogte blijven?