Omzetontwikkeling bakkerswinkels tijdens coronacrisis

7 juli 2020

Beko Advies zet met de Beko OmzetBarometer alle gegevens tijdens de coronacrisis op een rijtje. De omzet van bakkerijen die goed bereikbaar zijn groeide in deze periode, terwijl bakkerswinkels in de grote steden, toeristische centra en grote winkelcentra het moeilijk hebben.

De weken 22 tot en met 24 van dit jaar kunnen niet één-op-één vergeleken worden met die van vorig jaar in verband met Hemelvaart en Pinksteren. Het cumulatief tot en met week 24 is wel een belangrijke graadmeter voor de ontwikkelingen van de omzetten in de bakkerswinkels in Nederland. Met name omdat na deze week alle feestdagen zijn geweest (op Vaderdag na) en er dus weer een zuivere vergelijking mogelijk is.

Winkelomzet

De Beko OmzetBarometer is beperkt tot de winkelomzetten. De conclusies worden altijd getrokken op basis van een gemiddelde. Juist in de huidige omstandigheden blijkt dit lastig omdat de uitslagen naar boven en naar beneden bijzonder groot zijn. Het gaat er dus vooral om de kosten van een winkel af te stemmen op de individuele situatie. Dat kan voor de één betekenen dat er extra mensen moeten worden ingezet, terwijl een ander fors in de personele bezetting zal moeten ingrijpen.

Splitsen we de 1e periode (tot en met 9 maart) af van de daaropvolgende periode dan zien we dat vooral in de eerste 10 weken van het jaar het aantal kassabonnen licht toenam. De afzonderlijke omzetklassen lieten allemaal ongeveer hetzelfde beeld zien. Wel zien we al langer dat de hoogste omzetcategorie het moeilijker heeft om de omzet vast te houden.

Goed bereikbare winkels

De omzetontwikkeling tijdens de coronacrisis laat een totaal ander beeld zien. Met name de goed bereikbare winkels die niet zijn gevestigd in grote winkelcentra, een stadscentrum of in toeristische gebieden lieten groei in omzet zien. Niet zozeer doordat er meer klanten kwamen, maar veel meer door een hogere gemiddelde besteding. Deze ligt gemiddeld 10 procent hoger dan vorig jaar in de vergelijkbare periode.

Bijzondere dagen

Verder zagen we grote pieken met bijzondere dagen. Pasen was voor velen goed en ook Moederdag en Vaderdag lieten hoge omzetten zien. In deze tijd blijkt er bij een grotere groep consumenten de behoefte om ‘verwen’-aankopen te doen. Een ondernemer vertelde onlangs dat een klant had gezegd dat zijn producten ‘troostvoedsel’ waren. Dat is een belangrijk gegeven dat mogelijkheden biedt. Onderscheid wordt onder andere gecreëerd door echt lekkere producten. Door te variëren en hiermee actief aan de slag te gaan is zeker in de weekenden en rondom feestdagen de nodige extra omzet te halen.

Webshop

Verder is de afgelopen maanden het belang van een goede webshop duidelijk geworden. Ook de babyboomers hebben tijdens de crisis het web ontdekt ten koste van de winkelstraat. Dit is een ontwikkeling die de komende tijd zeker zal doorzetten. Het was al van belang, maar de coronacrisis heeft webshops in food een enorme boost gegeven.

Grote steden, toeristische centra en grote winkelcentra

Wel blijven de winkels in de grote steden, toeristische centra en grote winkelcentra het lastig houden. De omzet komt wel zachtjes aan terug en we zien een langzaam opgaande lijn, maar index 100 is nog lang niet in zicht. Ook omdat voor deze winkels over het algemeen forse huren worden betaald, zullen de resultaten van die ondernemers onder druk komen te staan. Mogelijk kan met de verhuurder worden onderhandeld over (tijdelijke) huurverlaging.

"Het wordt de komende weken spannend hoe de omzetten zich verder zullen ontwikkelen. De strenge maatregelen worden per 1 juli voor het grootste deel teruggedraaid, maar de beperkingen blijven deels", aldus Beko Advies.

Altijd op de hoogte blijven?