Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail

In 2014 gaven Nederlandse consumenten €1,9 miljard uit aan duurzame voeding met een keurmerk, in 2018 was dit opgelopen naar ruim €4,1 miljard. Producten met een duurzaamheidskeurmerk maken inmiddels 17 procent uit van het totale supermarktaanbod. Vooral in vis (70 procent), eieren (67 procent) en vleeswaren (41 procent) is het aandeel producten met keurmerk groot. "In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden, en niet langer een segment voor bewuste kopers," aldus IRI. Keurmerkloos wordt de uitzondering.

Het Beter Leven Keurmerk kende vorig jaar de grootste groei (25 procent); de omzet van BLK-producten bedraagt inmiddels €1,8 miljard. Voor een niet onbelangrijk deel is dat toe te schrijven aan de BLK-eieren: het reguliere scharrelei verdwijnt uit de schappen ten gunste van BLK-eieren. 

Van al het vlees draagt inmiddels 30 procent een keurmerk, met varkensvlees als koploper met 93 procent. Kip en rund met keurmerk hebben een aandeel van respectievelijk 22 procent en 11 procent. In zuivel en groente en fruit komen er naast biologisch nieuwe keurmerken bij, zoals On the Way to PlanetProof. Op vis en zeewierproducten kan behalve MSC ook het ASC-keurmerk prijken.

In de Monitor Keurmerken is de omzet van alle supermarkten meegenomen, behalve van Aldi en Lidl, voor producten met de onafhankelijk geborgde keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Bron: Foodlog

Lees ook
Chocolaterie Pierre finalist Duurzaamheidsprijs Duin- & Bollenstreek

Chocolaterie Pierre finalist Duurzaamheidsprijs Duin- & Bollenstreek

Chocolaterie Pierre is een van de finalisten voor de Duurzaamheidsprijs Duin- en Bollenstreek. "Chocolaterie Pierre produceert vrijwel alles dagvers, wat onnodig weggooien bespaart. Zij werken nauw samen met hun cacaoleverancier om de boeren in de landen van herkomst te ondersteunen. Het familiebedrijf gaat ook ver in de ondersteuning van de eigen medewerkers",...

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent.

ACM ziet veel misleidende keurmerken en gaat handhaven

ACM ziet veel misleidende keurmerken en gaat handhaven

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt strenger in haar handhaving op keurmerken. De autoriteit roept bedrijven op te stoppen met individuele bedrijfslogo's die suggereren dat ze voldoen aan een bovenwettelijke norm. Er is sprake van te veel misleiding, vindt de ACM.

Ambachtelijk broodbakker omgeving Amsterdam

Ambachtelijk broodbakker omgeving Amsterdam

Wat ga je doen?Word jij gelukkig van de oude ambacht van broodbakken? Word je blij van een mooi brood van pure ingrediënten en ga je hierbij af op je gevoel,...

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Wat ga je doen?Voor deze bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een zelfstandig werkende broodbakker. Het betreft een fulltime functie voor langere tijd. Ook...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie voor lange termijn zal je bezig zijn met het bakken van diverse broodsoorten. Door overname is er momenteel behoeft aan extra...