Oliebollenchallenge voor het goede doel

13 december 2021 Redactie Bakkers in bedrijf

Topchefs Mark Minkman en Sidney Schutte en Brouwhuis De Goede & De Stoute zijn een oliebollenchallenge gestart voor het goede doel. Ze roepen chefs op om mee te doen aan deze challenge. De winnende oliebol wordt 31 december verkocht en de opbrengst gaat naar Stichting Onky Donky, die zich inzet voor kinderen die in hun kind-zijn beperkt worden.

“Wij vinden dat december een feestelijke maand moet zijn voor ieder kind, maar dat is niet vanzelfsprekend”, zegt Mark Minkman van LETS Restaurant in Oosterbeek. Hij is samen met tweesterrenchef Sidney Schutte en Brouwhuis De Goede & De Stoute, initiatiefnemer van deze oliebollenchallenge. “De Stichting Onky Donky zet zich in voor kinderen die beperkt worden in het kind-zijn, bijvoorbeeld door een problematische gezinssituatie, ziekte of een lichamelijke of verstandelijke beperking. Zij krijgen een onvergetelijke dag in het Onky Donky huis, gevestigd in Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Op zo’n dag kunnen ze even hun zorgen opzij zetten en helemaal kind zijn.”

Oliebollenchallenge

Mark Minkmans oorspronkelijke plan om de stichting te steunen kon door de huidige coronamaatregelen niet doorgaan. De oliebolchallenge is het alternatief. Mark Minkman: “De challenge zou eigenlijk pas op 13 december beginnen, maar diverse enthousiaste chefs zijn al van start gegaan en hebben hun oliebol al op Instagram gepost. De bedoeling is dat een chef een foto van zijn of haar meest uitzinnige, maar ook heel lekkere culinaire oliebol op Instagram plaatst met de hashtag #oliebollenchallengenl en twee andere chefs uitdaagt. We hopen natuurlijk dat de challenge als een malle gaat en dat we heel veel oliebollen verkopen voor Onky Donky.”

Het werkt als volgt. De chef plaatst een foto van zijn of haar meest uitzinnige, maar ook heel lekkere oliebol op Instagram met de hashtag #oliebollenchallengenl. Deze plaatsing gebeurt op de reguliere tijdlijn/feed, desgewenst aangevuld met een story. Daarnaast moet de foto moet ook gemaild worden naar info@oliebollenchallenge.nl. In de post moeten twee andere nog niet deelnemende chefs worden uitgedaagd en getagd. En tot slot moeten de initiatiefnemers en het goede doel worden getagd: @markminkman @sidney_schutte @degoedeendestoute en @onkydonky. Tussen 23 en 30 december moet de Instagrampost nog een keer herhaald worden.

Winnende oliebol

Op 22 december maken de chefs hun creatie nog een keer bij Onky Donky voor een jury, die de lekkerste en meest bijzondere bol kiest. De winnaar ontvangt naast eeuwige roem een wisselbokaal van de Arnhemse kunstenares Jacky Zegers.

Op 31 december bakken de initiatiefnemers oliebollen bij de Oliebollen Drive Thru bij de Stichting Onky Donky. Daar is tevens de winnende oliebol te koop, verpakt in een pakketje met vier Vuurzee Champagnebollen. Deze oliebollen zijn gebakken met het gastronomische Vuurzee-bier van De Goede & De Stoute, waarin champagnegist is verwerkt.

Opbrengst voor Onky Donky

Het pakketje met vijf oliebollen is uitsluitend online te bestellen tussen 23 en 28 december via de website www.oliebollenchallenge.nl. Hier kan ook zonder oliebollen te kopen een donatie gedaan worden. De volledige opbrengst gaat naar Stichting Onky Donky. Op de website zijn tevens alle ingezonden oliebollencreaties te zien.

Bestellers van het oliebollenpakketje krijgen bij het afhalen 20 procent korting op de entree van Ouwehands Dierenpark. Daarnaast maken ze kans op kaartjes voor Ouwehands Dierenpark, Vuurzee-bier van Brouwhuis de Goede & De Stoute en een dinerbon van LETS restaurant in Oosterbeek.

Altijd op de hoogte blijven?