‘Normen en waarden nodig voor herstel vertrouwen’ 

14 november 2016

VEGHEL - Bakkers moeten weer normen en waarden krijgen om de consument opnieuw voor zich te winnen. Volgens Bob Hutten, van de Verspillingsfabriek en Hutten Catering, zullen bakkers zich opnieuw moeten uitvinden. “Het kan toch niet zo zijn dat consumenten geen geld meer willen besteden aan goed voedsel?”

Dat bleek tijdens een discussie over de Bakkerij van de Toekomst, waar Hutten discussieleider was. “Als we praten met supermarkten is er voor hen maar één waarde: prijs. Door operational excellence werden we nog leaner en meaner en draait het alleen nog maar om geld verdienen. Alles is vastgelegd, zodat medewerkers zich alleen nog maar aan afspraken moeten houden. Dan hoeven ze niet meer zelf na te denken.”

Kentering

Hutten ziet dat er een kentering gaande is. Jonge talenten willen dat niet meer. Die zoeken uitdaging en betekenis. We zijn gaan geloven dat tijd geld is. Geld werd het doel en de mens het middel. Maar wil je uniek zijn, dan moet je waarde toevoegen. Authentiek zijn en eerlijk met passie. Het gaat om de vitaliteit van een product.”

Hutten geeft aan helemaal gek te worden van tenders van supermarkten waarbij je niet eens meer wordt uitgenodigd. “Dat jaagt alle creativiteit weg. Economisch opgeleide bedrijven hebben het allemaal moeilijk op dit moment. Goedkoper kan niet meer. We moeten stoppen met praten over prijzen.”

Gebrek aan geloofwaardigheid

De voedingsindustrie heeft ook problemen door een gebrek aan geloofwaardigheid. “Vooral als je niet open vertelt wat je doet. Waarom moeten NGO’s of de Keuringsdienst van Waarde ons laten opschuiven?”

Het slechtste jongetje van de klas bepaalt het beeld dat consumenten hebben. Dat moet veranderen, vindt hij. Normen en waarden en verantwoordelijkheid moeten de basis van vertrouwen zijn, vindt hij. “Jij als producent van mijn voedsel bent bezig met mijn gezondheid. Dan wil ik geen rare dingen als cysteïne in mijn brood.”

Identiteit

“We zijn gaan denken dat je pas succesvol bent als je meer geld verdient. Wij hebben er mede voor gezorgd dat niemand meer iets weet van zijn eten. Wie wil nou 12 broodjes voor 99 cent verkopen. Dat is toch geen identiteit meer? Als jullie een bloem hebben waar je elk kwartaal een blaadje winst vanaf haalt en er zijn op het laatst nog maar twee blaadjes over, vinden jullie het nog steeds een bloem. Ik noem het dan geen bloem meer…”

Hutten raadt aan dicht bij jezelf te blijven. “Waar gaat jouw bedrijf echt over. Vitaliteit, eerlijke smaak en voedingswaarden worden steeds belangrijker. Zoek leveranciers, klanten en werknemers die dat ook vinden.”

Meerwaarde

“Mijn rol in de catering is een dure. Ik zal nooit zo veel verdienen als mijn collega’s. Maar mijn collega’s komen wel mijn kant op.” Hij is ervan overtuigd dat het in de toekomst niet meer over prijs maar over meerwaarde en maatschappelijke relevantie gaat.

Hutten was een van de sprekers op het congres Duurzame en gezonde toekomst van de bakkerij, dat EBIC (European Bakery Innovation Centre) ter gelegenheid van het tienjarig bestaan hield in de Verspillingsfabriek in Veghel.

Bron: EVMI

Altijd op de hoogte blijven?