Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Bakkerij brood (unsplash)

Foto via Unsplash

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Tijgerbrood, Italiaanse bol of desembrood: de tijd dat je in het broodschap alleen een halfje wit en een knip bruin kon vinden is al lang voorbij. De consument krijgt steeds meer verschillende broodnamen voorgeschoteld. Met die groei in diversiteit is het voor de consument steeds onduidelijker geworden wat er precies in een brood zit. En een ingewikkelde ingrediëntenlijst is niet voor iedereen te begrijpen.

Vanaf 1 juli is het verplicht om op elk brood te melden of het wit, bruin of volkoren is. Voorheen was alleen volkoren een beschermde term in het broodschap. Ook wordt de naamgeving van broden specifieker door het graan te benoemen. Zo wordt bijvoorbeeld “maisbrood” nu “wit tarwemaïsbrood”. Op 1 juli 2020 zijn deze nieuwe regels ingegaan en bakkers hadden tot 1 juli 2022 een overgangstermijn om dit op orde te krijgen.

Jenneke van Elderen, communicatieadviseur bij het Nederlands Bakkerij Centrum zegt hierover: “Het gebeurt nog te vaak dat het goede imago van brood wordt betwist omdat allerlei verschillende termen tot verwarring hebben geleid. 70% van de consumenten kiest nog steeds brood uit op kleur, zonder te snappen wat er precies in zit. Dit Warenwetbesluit is een bijzonder goede ontwikkeling omdat consumenten vanaf 1 juli gemakkelijker een bewuste keuze kunnen maken in de bakkerij en de supermarkt. We zijn heel trots op de sector: voor bakkers heeft het de afgelopen twee jaar heel wat voeten in de aarde gehad om aan de vernieuwde eisen te voldoen en alle verpakkingen, schapkaarten en soms ook recepturen aan te passen. We geloven erin dat deze transparantie ervoor zorgt dat brood weer wordt gezien als goed, gezond en eerlijk product.”

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...

Bakkers in de media - week 29

Bakkers in de media - week 29

Hoe gaan bakkers om met de stijgende cijfers, bakker bezorgt brood in tuktuk en graanoogst start twee weken eerder. Wat lazen we de afgelopen week? Een greep uit de media.