Nieuwe game Echte Bakman

Bakman

Zeelandia en het Echte Bakkersgilde ontwikkelden samen de game Echte Bakman. In de game spelen de winkelteams van Echte Bakkers via de mobiel of tablet tegen elkaar. Het is de bedoeling van de game dat winkelteams sterker worden door onder andere kennis te delen. Dit is ook een van de pijlers van het Echte Bakkersgilde.

Anderhalf jaar geleden kwam Zeelandia op het idee om een nieuw type verkooptraining in de vorm van een game te ontwikkelen om de prestaties op de winkelvloer te verbeteren. Na een periode van ontwikkeling was het eind vorig jaar zo ver, de eerste winkelteams van Jongerius Bakker, gingen van start in de eerste versie van de game. Er werden opdrachten uitgevoerd om onder andere de verkopen en de klantgerichtheid te verbeteren.

Gamification

Onderneemster Daphne Jongerius, ervaringsdeskundige als het gaat over Bakman, heeft het afgelopen najaar gezien dat gamification (spelenderwijs leren) handvatten biedt in haar bakkerswinkels om te optimaliseren. "De game helpt enorm om de teamfocus te leggen op dat waar het om draait in de winkel, namelijk verkoop. De game legt de karakters van de medewerkers bloot. Je merkt ook dat de uitdagende 'verkoopmissies' daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de winkel gezien de omzetresultaten van de specifieke 'verkoopmissies", aldus Daphne.

Na de succesvolle test bij de elf filialen van Jongerius Bakker, heeft Zeelandia gekeken naar manieren om de game uit te rollen naar een groter aantal bakkers. Zeelandia koos ervoor om samen met het Echte Bakkergilde de game te finetunen en de game exclusief te lanceren voor De Echte Bakkers. Op de najaarsbijeenkomst op 13 september is de demo van de game gelanceerd, waarna de ondernemers zich konden aanmelden. Inmiddels zijn de eerste winkelteams van start gegaan.

De Echte Bakman game

Het spelen van de game zorgt voor de uitwisseling van kennis en stimuleert de verkoop door bijvoorbeeld te werken met de persoonlijke favorieten van de winkelmedewerkers. Ook krijgen Echte Bakkers met de game inzichtelijk hoe hun team het doet ten opzichte van de andere deelnemende teams. Hierdoor krijgt de ondernemer waardevolle managementinformatie in handen.

Lees ook
Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

Nieuwe coronamaatregelen: horeca gaat weer open

Nieuwe coronamaatregelen: horeca gaat weer open

Dinsdagavond 25 januari maakte de overheid versoepelingen van de coronamaatregelen bekend. Onder voorwaarden mag Nederland vanaf woensdag 26 januari wat meer open. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor de winkels en horeca.