Nieuw btw-id voor eenmanszaken

btw_aangifte_belastingdienst_Pixabay

De eerste groep mensen met een eenmanszaak hebben van de Belastingdienst een nieuw btw-identificatienummer, het btw-id, ontvangen. In oktober krijgen ongeveer 1.3 miljoen ondernemers dit nieuwe btw-id.

Het nieuwe btw-id is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens, waarin het BSN van de ondernemer niet langer is verwerkt. Volgens de belastingdienst wordt de privacy van de ondernemer Met het nieuwe btw-id beter gewaarborgd. Het nieuwe btw-id is geldig vanaf 1 januari 2020. De Belastingdienst verzendt de brieven al in oktober, zodat ondernemers nu al voorbereidingen kunnen treffen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van briefpapier en het informeren van de boekhouder.

Vanaf 1 januari 2020 moeten ondernemers het btw-id op facturen en hun website vermelden om zich te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Daarmee voldoen zij aan de wettelijke eisen. Voor handel binnen de EU is het belangrijk dat mensen met een eenmanszaak hun btw-id tijdig doorgeven aan hun leveranciers.

Ondernemers houden hun huidige btw-nummer voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte.

Meer informatie over het nieuwe btw-id is te vinden op de website van de Belastingdienst.

Dossiers
Lees ook
Vijf aandachtspunten voor btw-aangifte

Vijf aandachtspunten voor btw-aangifte

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het vierde kwartaal van 2021 nadert. 31 januari is de deadline. Omdat deze aangifte anders is dan normaal zet de Belastingdienst vijf aandachtspunten voor de btw-aangifte over het vierde kwartaal op een rij.

Belastingdienst geeft vijf tips voor een goede en efficiënte administratie

Belastingdienst geeft vijf tips voor een goede en efficiënte administratie

Volgens een peiling van de Belastingdienst wil 35 procent van de startende ondernemers en zzp’ers hun administratie efficiënter inrichten. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte administratie.

Belastingdienst heeft drie tips voor startende ondernemers

Belastingdienst heeft drie tips voor startende ondernemers

Bijna een kwart van de startende ondernemers houdt de opstartkosten van hun bedrijf niet goed bij. Dat blijkt uit een peiling van de Belastingdienst. Zonde, want starters kunnen ook btw terugvragen over de zakelijke kosten gemaakt voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK). Daarom heeft de Belastingdienst drie tips voor startende ondernemers.