De Ladder - Ben Tiggelaar

De Ladder_cover

Mensen hebben doelen nodig: ze wijzen de weg, geven energie, stimuleren actie, vergroten ons doorzettingsvermogen en stimuleren creativiteit. Vaak vraagt het bereiken van een doel om een gedragsverandering. En hoe je díe daadwerkelijk doorvoert, beschrijft Ben Tiggelaar in zijn nieuwste boek De Ladder.

“We gaan in de westerse samenleving letterlijk dood aan ons eigen gedrag.” Ben Tiggelaar, gedragswetenschapper en auteur van bestsellers neemt geen blad voor de mond in De Ladder. “Slechte gewoontes zijn de hoofdoorzaak van grote gezondheidsproblemen, zoals kanker, hartklachten, beroertes en diabetes. De schatting is dat maar liefst 40 procent van mensen in onze samenleving voortijdig overlijdt door
onverstandig gedrag.” Tijd voor goede gewoontes dus en voor nieuw, ander en beter gedrag. Maar niets lijkt zo moeilijk als het aanpassen van menselijk gedrag.

Ons gedrag wordt volgens Ben Tiggelaar, die zijn boek heeft gebaseerd op tientallen (inter)nationale studies naar gedrag en gedragsverandering, aangedreven door drie factoren. Capaciteit (‘kan ik het?’), motivatie (‘wil ik het’?) en omgeving (‘kan ik het hier?’). Wat ons tegenhoudt om ons gedrag te veranderen, zijn automatismen, de ingebakken neiging om pijn te vermijden en onze fysieke en sociale omgeving. Blijvend andere dingen doen: dat is de essentiële en doorgaans ook zwakke schakel wanneer het om veranderen gaat.

Tiggelaar introduceert een ladder met drie treden om succesvol tot een blijvende gedragsverandering te komen. De bovenste trede staat voor het doel dat je nastreeft. De middelste trede is het gedrag dat nodig is
om dat doel dichterbij te brengen. De onderste trede staat voor support: de ondersteuning die nodig is om je gedragsvoornemen echt uit te voeren. Werken met dit verandermodel is volgens Tiggelaar eenvoudig: je plant je verandering van boven naar beneden. Je bepaalt je doel, vertaalt dit naar gedrag en regelt je support.  Vervolgens probeer je van onderen naar boven of het werkt. Je regelt je supporttechnieken, probeert je nieuwe
gedrag uit en werkt toe naar je doel.

Gedragsverandering kan ook in ridicuul kleine stapjes worden bereikt, aldus de auteur. Het is de kunst om zogenaamd sleutelgedrag te selecteren: gedrag dat haalbaar is, het doel dichterbij brengt en het liefst enkele positieve neveneffecten heeft. Het is het proberen waard. Want: niet elke verandering is een verbetering. Maar elke verbetering vraagt wel om een verandering.

De Ladder van Ben Tiggelaar is verkrijgbaar bij Bazarow, de online boekhandel die meer dan 1,5 miljoen titels binnen 24 uur kan leveren.

Titel: De Ladder | ISBN: 9789079445899 | Prijs: 18,95

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
De Tuinkamer - Natuur op je bord

De Tuinkamer - Natuur op je bord

In restaurant De Tuinkamer in het Overijsselse Schuinesloot bepaalt de rijkdom van de tuin wat er op tafel komt. Chef Alwin Leemhuis gebruikt de bloemen, groenten, kruiden, knollen en wortels uit de Tuinen.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

Bloed, zweet maar samen

Bloed, zweet maar samen

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor bedrijven. Grote multinationals gebruiken het in hun publieke profilering maar de echte innovatie komt vaak van frisse, jonge bedrijven.