Niels Verweij maakt Beste Bonbon

beste bonbon podium

Niels Verweij, chocolatier bij Patisserie Linnick, won vandaag tijdens Bakkersvak de strijd om de Beste Bonbon. Hij bleef Femke van der Muuren (Landwaart Culinair) twee punten voor. Deze wedstrijd werd voor het eerst georganiseerd door het Nederlands PatisserieTeam tijdens Bakkersvak 2020.

Het Nederlands PatisserieTeam organiseerde dit jaar voor het eerst de wedstrijd om de beste bonbon. Met meer dan 40 inschrijvingen was deze eerste editie een succes te noemen, liet Peter Remmelzwaal ’s ochtends tijdens de jurering al weten. “We hebben gekozen om maximaal 20 bonbons te boordelen tijdens deze finale, want anders wordt het te veel om goed te proeven. Dan kunnen we de bonbons niet de aandacht en waardering geven die ze verdienen.” Om ervoor te zorgen dat alle bonbons even veel kans maakten op een goede beoordeling, begon de helft van de juryleden met het proeven bij bonbon nummer 1 en de andere helft bij bonbon 20.

Vorm: juicer

beste bonbon jury

Alle bonbons waren gemaakt met dezelfde mal: de juicer die het NPT vorig jaar ontwierp. “We hebben veel technieken gezien en elke bonbon bevatte in ieder geval twee structuren zoals we ook hadden gevraagd”, vertelde Robin Hoedjes tijdens de prijsuitreiking. “Het was goed om te zien dat alle inzendingen een heel hoog niveau hadden.”

Er kwamen uiteindelijk vier deelnemers op het podium. De verschillen tussen nummer 1 (puntentotaal 424 van de 540) en 2 (422), en tussen nummers 3 (386) en 4 (383,50) waren zo klein, dat het NPT vond dat ze het alle vier verdienden om in het zonnetje te worden gezet. Naast Niels Verweij en Femke van der Muuren stonden dan ook Carlo Lennarts en Marieke ten Have op het podium.

beste bonbon

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media – week 16

Bakkers in de media – week 16

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?

Dikke chocoladelaag als handelsmerk

Dikke chocoladelaag als handelsmerk

Wat doe je als je bonbons te veel hetzelfde vindt smaken? Dan ga je zelf aan de slag en bedenk je een bedrijfsconcept met minder zoete, handgespoten bonbons in een iets groter formaat waarin je echte chocolade proeft. Bij Puccini Bomboni is dat 36 jaar na de start nog steeds het handelsmerk.

Sigep is terug van weggeweest

Sigep is terug van weggeweest

Na twee jaar afwezigheid is de bekende vakbeurs Sigep terug van weggeweest. Eindelijk kon de ijs-, bakkers-, patisserie-, chocolade- en koffiebranche elkaar eindelijk weer ontmoeten van 12 tot en met 16 maart in Rimini.