Nederlanders eten meer brood

brood_unsplash

Foto: Unsplash

Voor het eerst in 10 jaar eten Nederlanders weer meer brood, Dat blijkt uit actuele cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). In de eerste helft van 2019 laat een stijging van 3,5 procent in het volume van brood  zien ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

De stijging komt mede door de vele aandacht voor brood in de media. Zo is er de collectieve broodcampagne ‘Brood uit Europa – Goed Verhaal’, gerealiseerd met steun van de Europese Unie. Daarnaast is volkorenbrood één van de helden is uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Imago van brood

Elk jaar meet het NBC samen met onderzoeksbureau GfK het imago rondom brood in de Broodenquête van het NBC. Uit de enquête van dit jaar blijkt dat het imago van brood sterk is verbeterd. Zo gaven Nederlanders in de enquête smaak, voedingswaarde en de hoeveelheid voedingsstoffen in brood als voornaamste redenen om brood te consumeren.

Daarnaast zijn steeds meer mensen op zoek naar een gezonde levensstijl en zien zij brood als een belangrijk onderdeel daarvan. Bart Dobbelsteen, algemeen directeur Goedhart Holding BV: “Wij bakken al sinds 1895 dagelijks brood & specialiteiten. We zijn natuurlijk heel enthousiast dat het imago rondom vers brood positief is. Als bakkers in Nederland staan wij voor voedzaam, vers en lekker, argumenten die aansluiten bij de wens van consumenten.”

De forse piek in broodvolume is bijzonder, omdat het product lang onder vuur heeft gelegen. Hiermee lijkt de eerdere twijfel bij consumenten rondom de gezondheidsaspecten van brood in grote mate te zijn weggenomen. Wel zien we dat dieet en gezondheid, en dan met name koolhydraten, de belangrijkste redenen blijven om brood te laten staan. De stijging van het broodvolume is vooral zichtbaar in de out-of-home markt en bij supermarkten. Ambachtelijke bakkers ervaren nog geen stijging in het volume van brood, maar de daling van de afgelopen jaren stagneert.

Ander eetgedrag

Dat brood populair is, ziet NBC ook in de sterke groei van het aantal verkooppunten. Zo is het aantal lunchrooms en broodjeszaken in drie jaar tijd toegenomen tot boven de 3500, wat een stijging is van 25 procent. Dobbelsteen: “Je ziet het consumptiegedrag van brood veranderen, consumenten eten vaker buitenshuis en creëren meerdere broodmomenten op een dag. Met name voor tussendoor, tijdens de lunch, het diner en de borrel zien we brood steeds vaker terug. Als bakkerijsector spelen we daarop in met lekkere en voedzame innovaties.”

Deze toename is toe te schrijven aan jongeren die vaker buitenshuis eten dan ouderen. Ook eten jongeren minder vaak op traditionele momenten van de dag brood, zoals tijdens het ontbijt of de lunch. Zij consumeren brood op andere eetmomenten, zoals in de avond of tussendoor in de ochtend.

Op basis van het NBC Broodmodel, waar zowel de markt voor het thuis eten en buitenshuis eten is meegenomen, verwacht NBC over heel 2019 een stijging van het broodvolume van minimaal 2 procent en maximaal 4 procent. Hierbij gaat NBC ervan uit dat er de ingezette volumestijging zich de komende jaren blijft doorzetten.

Dossiers
Lees ook
De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

Door de populariteit van sociale media is iedere ondernemer één klik verwijderd van zijn doelgroep. Drie versondernemers, een foodblogger en een culinair fotograaf vertellen hoe je met de juiste beelden de aandacht grijpt van de vluchtige consument.

8 jaar Bakery Institute

8 jaar Bakery Institute

860 raampjes, 250 carrièreswitchers die een negenweekse opleiding volgden en inmiddels al bijna 30 bakkerijen van oud-studenten. Bakery Institute bestaat acht jaar en dat mag gevierd worden. Acht keer over verleden, heden en toekomst.

De tijd verstrijken voor een goede staaf

De tijd verstrijken voor een goede staaf

Met de feestdagen voor de deur stijgt de vraag naar banket- en amandelstaven. Ik zou aan een keurmeester willen vragen wat maakt een goede banketstaaf en wat ziet hij niet altijd goed gaan?

Brood bakker Ambachtelijk met een vleugje banket omgeving Lelystad

Brood bakker Ambachtelijk met een vleugje banket omgeving Lelystad

Wat ga je doen?Doordat ze werken met een klein team in de bakkerij zijn ze op zoek naar iemand die zowel uit de voeten kan in de broodbakkerij als in de banketbakkerij....

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst start je...

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

In deze fulltime aansturende functie zal je zorg dragen voor het inpakproces binnen de bakkerij. Samen met de dagelijkse leiding zorg je voor het juist instrueren...