Nederlander eet steeds meer brood buitenshuis

Brood by Alex Utrecht-014

In 2018 daalde de totale broodconsumptie in Nederland met minder dan 1 procent. Een verschil met de voorgaande jaren toen deze consumptie een jaarlijkse daling van ongeveer 3 procent liet zien. In een persbericht laat het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) weten 'verheugd' te zijn met deze positieve trend en geeft een verklaring. 

In 2018 startten verschillende initiatieven die het verhaal van brood vertellen, zoals de campagne ‘Brood uit Europa. Goed verhaal’ die met steun van verschillende brancheorganisaties en de EU werd neergezet. Deze campagne moest brood weer op de kaart zetten als belangrijk onderdeel van een gezond en bewust voedingspatroon. NBC constateert dat brood wordt gewaardeerd als 'een eerlijk en ambachtelijk product met een veelheid aan variaties'.

Consumptie buitenshuis

De reden dat de broodconsumptie slechts met 1 procent daalde komt door de groei van de out-of-home markt. Deze markt, waar de consumptie van brood buitenshuis plaatsvindt, groeide in 2018 met 5 procent. Frank Janssen, Manager Marketing en Communicatie van het NBC legt uit: “22 procent van al het brood wordt buitenshuis gegeten en dit aandeel zal de aankomende jaren verder stijgen. Juist in deze markt, waar beleving steeds belangrijker wordt, floreert brood.”

Het eten van brood thuis neemt nog steeds af, al signaleert het NBC hier een duidelijk herstel. In 2018 daalde de thuisconsumptie van brood met 0,9%. Consumenten eten thuis minder boterhammen, maar eten wel meer broodjes.

Supermarkt

Supermarkten blijven het meeste brood in Nederland verkopen. Deze trend is al jaren zichtbaar. In 2018 kochten consumenten 66 procent van het brood in supermarkten. De verkoop van brood bij ambachtelijke bakkers staat wederom onder druk en dat geldt ook voor 2018. Deze trend is niet alleen zichtbaar in Nederland, maar ook in de omliggende landen.

Momenteel weegt de groei van de buitenshuis consumptie van brood nog niet op tegen de daling van het thuisgebruik, maar dat lijkt te veranderen. Janssen: “We volgen al tientallen jaren het volume van brood en zien in 2018 een duidelijke kentering. Het lijkt erop dat we de aankomende jaren niet meer zullen spreken over een daling van het broodvolume, maar meer over een verschuiving hiervan.”

Broodvolume-2018-590x268

Dossiers
Lees ook
Puur kwaliteitsfruit voor de bakker

Puur kwaliteitsfruit voor de bakker

Een bakker maakt het verschil met een onovertroffen kwaliteit van zijn gebak en patisserie. De smaak van patisserie gemaakt met vakmanschap en een uitgelezen keuze van fruit doet uw klanten met plezier terugkomen.

‘Hoe richt ik mij meer op kinderen?’

‘Hoe richt ik mij meer op kinderen?’

Ik zie veel ouders met kinderen bij mij in de winkel komen, maar niet in vaste regelmaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze groep vaker in mijn winkel komt?

Wat voor versondernemer ben jij?

Wat voor versondernemer ben jij?

Tijdens het VIP-event hield Carin Frijters de presentatie 'De ondernemende verswinkel'. In haar presentatie nam Carin haar toehoorders mee in de mogelijkheden die je als verswinkel hebt om in te spelen op ontwikkelingen van vandaag de dag. Volgens Carin zijn er vier identiteiten waar je als versondernemer voor kunt kiezen.

Broodbakker gezocht omgeving Amsterdam

Broodbakker gezocht omgeving Amsterdam

Functieomschrijving: Als Broodbakker/Deegmaker ga jij mee werken binnen een enthousiast team. Je draagt dagelijks je steentje bij aan o.a. het produceren van klein...

Broodbakker Ambachtelijk omgeving Barneveld

Broodbakker Ambachtelijk omgeving Barneveld

In deze fulltime functie werk je voornamelijk op conventionele tijden. Je bereidt binnen het team zowel groot als kleinbrood. Dit doe je van A tot Z en volgens een...

Summer Job in Luxe Badplaats bij New York

Summer Job in Luxe Badplaats bij New York

Ben jij de bakker die wij zoeken voor deze unieke uitdaging in New York USA? Brood, Banket of All Round? We zoeken 3 bakkers voor de zomer in een luxe badplaats...