NBOV lobbyt vanwege hoge kosten bakker

4 mouten brood in oven Ireks_foto Oscar van der Wijk (BIB4-2018)

Foto: Oscar van der Wijk

Veel bakkers hebben last van de stijgende kosten voor bijvoorbeeld energie en grondstoffen. Voor investeren is (bijna) geen ruimte meer. NBOV hoort van steeds meer bakkers dat ze zich zorgen maken en laat weten dat ze de lobby hebben geïntensiveerd.

“De verhouding tussen kosten en opbrengsten staat in de ambachtelijke bakkerij, banketbakkerij en patisserie al langer onder druk. Door de vele recente kostenstijgingen worden ondernemers momenteel verder in het nauw gedreven”, zegt NBOV-directeur Marie-Hélène Zengerink op de website van NBOV. “Hoge werkgeverslasten zijn in onze arbeidsintensieve sector altijd al een belangrijke factor; die bedragen gemiddeld 30 tot 50% van de totale kosten. Daarbovenop komen nu de soms forse energierekeningen. Wereldwijd stijgen de prijzen van essentiële grondstoffen als tarwe, suiker en boter. Daarnaast worden verpakkingen duurder, vanwege het tekort aan papier en karton. Tel je al die kosten bij elkaar op, dan blijft er weinig over. Daardoor is er vrijwel geen ruimte om te investeren, terwijl de overheid dat wel van ons vraagt, vooral op het vlak van duurzaamheid.”

De NBOV vraagt continu aandacht voor dit probleem. "We maken inzichtelijk hoe de stapeling van overheidsmaatregelen en de stijgende energie- en grondstoffenprijzen veel mkb-ondernemers in het nauw drijft, en benadrukken dat er goede, toegankelijke subsidieregelingen en compensaties moeten komen.”

Ga voor meer informatie naar NBOV.

Dossiers
Lees ook
Energiebesparingstips voor ambachtelijke bakkers

Energiebesparingstips voor ambachtelijke bakkers

Als bakker draaien je ovens op volle toeren. Ook de rijskast en de koel- vriescellen verbruiken veel energie. In tijden van hoge energieprijzen is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Je komt voor hoge kosten te staan en natuurlijk wil je een prijsverhoging tot ene minimum beperken. Daarom geven we een aantal tips om zoveel mogelijk te kunnen besparen.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

Bakkers in de media – week 17

Bakkers in de media – week 17

Inflatie in Nederland, drukke Koningsdag voor de bakker en nieuwe winkel voor Echte Bakker Arjan van der Eijk. Wat verscheen er deze week in de media over de bakkersbranche?