NBOV: Bakkers voelen effecten coronamaatregelen

11 mei 2020 pixabay
Foto: Pixabay

Bakkers beginnen de effecten van de coronamaatregelen te voelen. Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging NBOV. Bijna 80 procent van de bakkers lopen omzet uit het derde kanaal, de afzet aan horeca en catering. Ook zien bakkers (41 procent) minder klanten in de winkel en bijna 62 procent geeft aan dit voorjaar 32 procent omzet mis te lopen.

Dit zijn de uitkomsten van een enquête die NBOV eind april onder de leden uitzette. Zo’n 23 procent van de leden vulden deze in. Ruim een kwart van de respondenten maakt zich zorgen over de liquiditeit van hun bedrijf. 

Uitkomsten 

Van de deelnemers heeft ruim 20 procent minder werk voor de werknemers. 23 procent van de bakkers heeft te maken met een hoger ziekteverzuim. Bijna 60 procent denkt niet dat ze medewerkers moeten ontslaan, een kwart weet dat nog niet. Ruim 40 procent van de deelnemende bakkers maakt gebruik van een of meer overheidsregelingen, zoals uitstel van gemeentelijke belastingen, de coulanceregeling van de Belastingdienst, de BMKB-regeling of NOW, TOGS en Tozo.

Naast de 41 procent die minder klanten in de winkel ziet, is er 28 procent die het aantal klanten wel ziet toenemen. Maar slechts 9 procent ziet ook de omzet stijgen.

Coronamaatregelen

Naast de omzet vroeg de enquête ook naar de maatregelen die bakkers in de winkel hebben genomen. Bijna alle deelnemers hangen in de winkel posters en andere aanwijzingen, vragen klanten om te pinnen en maken het pinapparaat regelmatig schoon en het wast het personeel vaker de handen. Daarnaast zijn er vloermarkeringen, spatschermen en worden producten voorverpakt.

Ook in de bakkerij worden de richtlijnen gevolgd. Zoals handen wassen, extra schoonmaken en het werken in vaste teams. 

Volgens het onderzoek van Het Bakkerspanel onder 314 Nederlandse bakkers daalt de omzet van de bakkers met 16 procent. Lees hier het bericht.

Bron: NBOV

 

Altijd op de hoogte blijven?