NBC onderzoekt: Nederlander gehecht aan brood

voor bericht onderzoek naar brood

Een boterham met hagelslag, Nederlandser kan bijna niet. De Nederlander is nog altijd erg gehecht aan het consumeren van brood. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum samen met het bureau Blauw Research.

74 procent van de Nederlanders ziet brood als een cultureel erfgoed. Ook kan een merendeel van de Nederlanders zich geen leven zonder brood voorstellen (76 procent) en 83 procent vindt brood belangrijk in een gebalanceerd dieet.

Broodsoorten

Jong geleerd is oud gedaan want 90 procent van de Nederlanders zegt dat brood eten een gewoonte is die thuis is aangeleerd. Consumenten zijn positief over alle broodsoorten. De favorieten onder hen zijn: volkorenbrood, meergranenbrood, bruinbrood en speltbrood. Naast deze favorieten kiezen consumenten in de winkel ook regelmatig voor een wit bolletje of een luxe broodje. Huishoudens met kinderen kopen vaker witbrood.

Er zijn verschillende koopmotieven bij het kopen van brood. De belangrijkste redenen voor de consument om brood te kopen zijn smaak, veel vezels, voedzaam en gezond. Prijs en gemak spelen ook een rol, maar in mindere mate dan de andere motieven.

Ook hebben Nederlandse consumenten een sterke emotionele connectie met brood. Ze zijn veel meer gehecht aan brood dan aan bijvoorbeeld fruit en yoghurt. Ook broodvervangers zoals muesli, crackers of (groente)smoothies komen qua populariteit niet in de buurt van brood.

Slecht nieuws

Er is echter wel slecht nieuws voor de bakkerijbranche in Nederland. Het NBC verwacht dat de prijs van brood de komende maanden met zeven tot tien procent zal gaan stijgen. Meerdere factoren veroorzaken deze stijging van de broodprijs. Ten eerste wordt de btw verhoogd van zes naar negen procent. Ten tweede zijn de prijzen van grondstoffen zoals tarwe gestegen door de droge zomer. Ook zijn de loonkosten toegenomen en stijgen de transportkosten door hogere brandstofprijzen en de toegenomen loonkosten.

Dossiers
Lees ook
Marketingrapport Bakkerijbranche 2019

Marketingrapport Bakkerijbranche 2019

Het Marketingrapport Bakkerijbranche 2019 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de bakkerijbranche in Nederland.

Nieuwe website Bakkerijkopen

Nieuwe website Bakkerijkopen

Bakkerijkopen heeft een nieuwe website. Alles zit in een nieuw jasje en toegankelijkheid is verbeterd volgens beheerder TenBa BV.    De website bakkerijkopen.nl is speciaal ontworpen om zoekers en aanbieders van bakkersbedrijven met elkaar in contact te brengen, op een, indien gewenst, anonieme manier. Bakkers die overwegen om hun...

Nauwe samenwerking NBC en NBA

Nauwe samenwerking NBC en NBA

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en de Nationale Bakkerij Academie (NBA) gaan intensiever samenwerken. Door het samenvoegen van expertises én een efficiëntere inzet van middelen willen zij beide organisaties slagvaardiger maken en zo de bakkerijbranche naar een hoger niveau brengen.

Allround banketbakker Waddeneilanden, voor langere tijd

Allround banketbakker Waddeneilanden, voor langere tijd

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor de gehele banketproductie. Deze productie bestaat uit het bereiden van gebak, stukswerk en koeken. Dit...

Allround broodbakker Waddeneiland, lange termijn

Allround broodbakker Waddeneiland, lange termijn

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor de gehele broodproductie. Dit doe je voor eigen vestigingen en een stuk derde kanaal. De productie zal...

Broodbakkers gezocht omgeving Oldenzaal

Broodbakkers gezocht omgeving Oldenzaal

Wat ga je doen?De functie die wij je te bieden hebben: Als bakker ben je, gezamenlijk met je collega’s, verantwoordelijk voor het bereiden van een kwalitatief...