NBC onderzoekt: Nederlander gehecht aan brood

voor bericht onderzoek naar brood

Een boterham met hagelslag, Nederlandser kan bijna niet. De Nederlander is nog altijd erg gehecht aan het consumeren van brood. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum samen met het bureau Blauw Research.

74 procent van de Nederlanders ziet brood als een cultureel erfgoed. Ook kan een merendeel van de Nederlanders zich geen leven zonder brood voorstellen (76 procent) en 83 procent vindt brood belangrijk in een gebalanceerd dieet.

Broodsoorten

Jong geleerd is oud gedaan want 90 procent van de Nederlanders zegt dat brood eten een gewoonte is die thuis is aangeleerd. Consumenten zijn positief over alle broodsoorten. De favorieten onder hen zijn: volkorenbrood, meergranenbrood, bruinbrood en speltbrood. Naast deze favorieten kiezen consumenten in de winkel ook regelmatig voor een wit bolletje of een luxe broodje. Huishoudens met kinderen kopen vaker witbrood.

Er zijn verschillende koopmotieven bij het kopen van brood. De belangrijkste redenen voor de consument om brood te kopen zijn smaak, veel vezels, voedzaam en gezond. Prijs en gemak spelen ook een rol, maar in mindere mate dan de andere motieven.

Ook hebben Nederlandse consumenten een sterke emotionele connectie met brood. Ze zijn veel meer gehecht aan brood dan aan bijvoorbeeld fruit en yoghurt. Ook broodvervangers zoals muesli, crackers of (groente)smoothies komen qua populariteit niet in de buurt van brood.

Slecht nieuws

Er is echter wel slecht nieuws voor de bakkerijbranche in Nederland. Het NBC verwacht dat de prijs van brood de komende maanden met zeven tot tien procent zal gaan stijgen. Meerdere factoren veroorzaken deze stijging van de broodprijs. Ten eerste wordt de btw verhoogd van zes naar negen procent. Ten tweede zijn de prijzen van grondstoffen zoals tarwe gestegen door de droge zomer. Ook zijn de loonkosten toegenomen en stijgen de transportkosten door hogere brandstofprijzen en de toegenomen loonkosten.

Dossiers
Lees ook
Bakker van Helden verandert mee met de klant

Bakker van Helden verandert mee met de klant

Peters ouders Maarten en Elly van Helden startten banketbakkersbedrijf Van Helden in 1961, in de dijkwoning waar de bakkerij nog altijd is gevestigd. In 2000 nam Peter het bedrijf in het Zuid-Hollandse Middelharnis over, samen met zijn vrouw Selma. Het werd het begin van een groot aantal veranderingen.

Bake for life viert 20-jarig bestaan

Bake for life viert 20-jarig bestaan

Op de tentoonstelling De Kunst van Brood blikten verschillende vrijwilligers van de organisatie Bake for Life terug op de afgelopen twintig jaar. Door bakkerijen op te zetten in Oeganda en Kenia, helpen zij kansarme mensen naar de arbeidsmarkt.

‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen?

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In deze fulltime functie zal je bezig houden met het volledige proces van voorbereiden, bakken en nabewerken van klein- en grootbrood.

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van teamleider ben je verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken in de bakkerij. Je zorgt voor een optimale bezetting in de bakkerij, springt...

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van bakker werk je in een klein team in wisselende diensten. Teambelang staat hier voorop, samen maken jullie de mooiste producten. In deze functie...