NBC onderzoekt: Nederlander gehecht aan brood

voor bericht onderzoek naar brood

Een boterham met hagelslag, Nederlandser kan bijna niet. De Nederlander is nog altijd erg gehecht aan het consumeren van brood. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum samen met het bureau Blauw Research.

74 procent van de Nederlanders ziet brood als een cultureel erfgoed. Ook kan een merendeel van de Nederlanders zich geen leven zonder brood voorstellen (76 procent) en 83 procent vindt brood belangrijk in een gebalanceerd dieet.

Broodsoorten

Jong geleerd is oud gedaan want 90 procent van de Nederlanders zegt dat brood eten een gewoonte is die thuis is aangeleerd. Consumenten zijn positief over alle broodsoorten. De favorieten onder hen zijn: volkorenbrood, meergranenbrood, bruinbrood en speltbrood. Naast deze favorieten kiezen consumenten in de winkel ook regelmatig voor een wit bolletje of een luxe broodje. Huishoudens met kinderen kopen vaker witbrood.

Er zijn verschillende koopmotieven bij het kopen van brood. De belangrijkste redenen voor de consument om brood te kopen zijn smaak, veel vezels, voedzaam en gezond. Prijs en gemak spelen ook een rol, maar in mindere mate dan de andere motieven.

Ook hebben Nederlandse consumenten een sterke emotionele connectie met brood. Ze zijn veel meer gehecht aan brood dan aan bijvoorbeeld fruit en yoghurt. Ook broodvervangers zoals muesli, crackers of (groente)smoothies komen qua populariteit niet in de buurt van brood.

Slecht nieuws

Er is echter wel slecht nieuws voor de bakkerijbranche in Nederland. Het NBC verwacht dat de prijs van brood de komende maanden met zeven tot tien procent zal gaan stijgen. Meerdere factoren veroorzaken deze stijging van de broodprijs. Ten eerste wordt de btw verhoogd van zes naar negen procent. Ten tweede zijn de prijzen van grondstoffen zoals tarwe gestegen door de droge zomer. Ook zijn de loonkosten toegenomen en stijgen de transportkosten door hogere brandstofprijzen en de toegenomen loonkosten.

Dossiers
Lees ook
Kansen door corona

Kansen door corona

Jarenlang had de versspecialist het zwaar. Vastgeklemd tussen supermarkten enerzijds en horeca en luxere eetwinkels anderzijds. Ook van de fors stijgende online verkopen profiteerde het ambacht minimaal. COVID-19 lijkt hierin echter verandering te hebben gebracht.

Startersdag bakkerij in teken van ondernemerschap en vakmanschap

Startersdag bakkerij in teken van ondernemerschap en vakmanschap

NBOV en het Bakery Institute organiseren op 19 oktober 2020 een bijeenkomst voor jonge ambachtelijke bakkerondernemers. Startende ondernemers kunnen deze dag kennis opdoen rondom het starten van eigen zaak of het overnemen van een bedrijf.

‘Door onze ideeën te delen, komen we allemaal verder’

‘Door onze ideeën te delen, komen we allemaal verder’

“Het is voor de hele branche goed om verder te kijken dan alleen morgen”, vindt Meester Boulanger Peter Bienefelt. Hij praat tijdens de bijeenkomst ‘Blik van de Meester Boulangers op 2030’ met vak- en branchegenoten over de toekomst van brood. “Waar zouden we terecht kunnen komen en wat hebben we dan nodig? Het is belangrijk daar samen over na te denken.”

Bakker/ operator productie omgeving Bunschoten

Bakker/ operator productie omgeving Bunschoten

Wat ga je doen?Als bakker/ operator productie, 3 ploegen, weet jij in de bakkerij als geen ander de juiste ingrediënten te mengen voor het perfecte deeg. Je...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving van Den Haag

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving van Den Haag

Wat ga je doen?Voor onze klant in Den Haag zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker. Je komt te werken op de banketafdeling. De werkzaamheden...

Banketbakker industrie omgeving Arnhem

Banketbakker industrie omgeving Arnhem

Wat ga je doen?Na een gedegen inwerkperiode op de diverse lijnen productsoorten weet je precies hoe de verschillende processen lopen binnen de banketbakkerij. Het...