NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

NBC Foto broodprijs

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) laat richting de consumentenmarkt weten dat er vooralsnog geen sprake is van grote stijgingen in de broodprijs. Vanwege de oorlog in Oekraïne was de verwachting dat de broodprijs zou verdubbelen. Uit cijfers van het NBC blijkt dat de stijging maximaal 5 tot 10 procent is, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Op dit moment is de stijging van de broodprijs nog redelijk beperkt. Doordat veel bakkers met termijncontracten werken, duurt het even voordat de prijzen ook daadwerkelijk hoger worden. NBC verwacht wel dat de prijs van brood de komende tijd toeneemt, vanwege de stijgende trend in de afgelopen maanden en de nog niet doorberekende kostenstijgingen. Van een verdubbeling van de prijs is op dit moment nog geen sprake.

Mirjam Kortekaas, directeur van het NBC: “De bakkerijsector heeft een moeilijke periode achter de rug. Ten tijde van de coronamaatregelen waren restaurants, lunchrooms en cateraars gesloten. De horeca is goed voor 17% van de totale broodverkoop in Nederland. Het feit dat de horeca weer open is, zorgt voor hoop en perspectief bij veel ondernemers. Natuurlijk zullen ook zij iets gaan doen met de stijging van de broodprijs, maar de impact daarvan is op dit moment gering.” 

Bron: NBC

Dossiers
Lees ook
Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Bakkerij ’t Stoepje komende drie jaar broodsponsor van het Nationaal Schoolontbijt

Bakkerij ’t Stoepje komende drie jaar broodsponsor van het Nationaal Schoolontbijt

Bakkerij ’t Stoepje is de broodsponsor van het Nationaal Schoolontbijt. Zij leveren de komende drie jaar het brood voor dit jaarlijkse evenement.

NBC start imagocampagne “Brood, goed verhaal”

NBC start imagocampagne “Brood, goed verhaal”

Vanaf september gaat het Nederlands Bakkerij Centrum van start met de nieuwe imagocampagne “Brood, goed verhaal”. De campagne wil op een prikkelende, verhalende manier vertellen over alle voedzame kanten van brood.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief