NBC bespreekt Nederlandse tarwe tijdens Themadag Granen

NBC Themadag granen

Hoe kunnen we de schakels in de keten verbinden en Nederland voorzien van brood met eiwitrijke granen van eigen bodem? Daarover gaat de Themadag Granen op donderdag 24 maart, georganiseerd door het NBC.

Om meer plantaardige producten te eten zijn veel plantaardige eiwitten nodig. De Europese Unie wil daarom meer zelfvoorzienend zijn in eiwitrijke gewassen. In Nederland is hiervoor de Nationale Eiwitstrategie opgesteld, die als doel heeft om de komende 5 tot 10 jaar de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten te vergroten.

Opvallend is dat granen nagenoeg geen plek hebben in de Nationale Eiwitstrategie. De focus wordt gelegd op gewassen als soja, veldbonen en lupine. Terwijl graanproducten de 3e plaats innemen in onze eiwitinname (22%), achter vlees (29%) en zuivel (23%). Bovendien produceren Nederlandse boeren enorm veel tarwe, zijn we als Nederlanders echte broodeters en kennen we een enorme variëteit aan broodsoorten.

Tijdens de Themadag Granen belicht het NBC de eiwittransitie en de invulling daarvan door ketenprojecten. Sprekers Henk Staghouwer, minister van LNV, Bauke Wierda van Royal Koopmans en Jan-Willem Grievink van het Food Service Institute Nederland geven hun kijk op het thema en de invulling ervan.

De NBC Themadag Granen vindt plaats op donderdag 24 maart vanaf 12.00 uur, in vergader- en congrescentrum De Schakel in Nijkerk. Kijk hier voor meer informatie.

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...