Meester Boulangers in gesprek met consumenten

Wietse Schiere_foto Oscar recept BIB 9-2020

Foto: Oscar van der Wijk

Het Nederlands Bakkerij Centrum organiseert op 13 januari de tweede inspiratiesessie onder de noemer ‘Blik van de Meester Boulangers op 2030’. Deze sessies worden ingevuld met de Meester Boulangers en zijn onderdeel van de campagne ‘Brood uit Europa, goed verhaal’. Tijdens deze sessie gaan de meesters met consumenten in gesprek over de toekomst van brood.

Bij de eerste sessie, die op 22 september plaatsvond, gingen de Meester Boulangers Peter Bienefelt, Hiljo Hillebrand en Wilfred Haafs in gesprek met specialisten uit de bakkersbranche. De tweede sessie zou op 8 oktober plaatsvinden, maar wordt vanwege de verscherpte coronaamtregelen verplaatst naar 13 januari. Tijdens deze sessie gaan Meester Boulangers Daan Hesseling, Wietse Schiere en Robèrt van Beckhoven in gesprek met (kritische) consumenten. De boulangers doen dit aan de werkbank om hun antwoorden ook te kunnen demonstreren. Ze worden bijgestaan door een voedingskundige sidekick en de sessie wordt begeleid door Ivo van Dijkhuizen. Ook deze sessie zal ingaan op de toekomst van de branche en de toekomstvisies van de Meester Boulangers en in dit geval ook de consumenten.

Eerlijke antwoorden geven

“Wat voor vragen er gaan komen, is een verrassing, maar dat moet ook kunnen”, zegt Meester Boulanger Wietse Schiere als we hem vragen alvast vooruit te blikken. “We moeten als bakkers op alles eerlijk antwoord kunnen geven.” Hij verwacht wel vragen over gezondheid; hij merkt dat mensen daar tegenwoordig veel mee bezig zijn. “Mensen zijn nieuwsgierig naar toevoegingen aan brood en of iets als meergranen bijvoorbeeld wel zo gezond is als het lijkt.” Wietse merkt dat volkorenmeel steeds populairder wordt, wat misschien wel met de interesse in deze meest gezonde broodsoort samenhangt. Volgens Wietse willen mensen veel weten over voeding en hij vindt het dan ook fijn om hen bij de inspiratiesessie hierover te kunnen voorlichten. “Je kan bij dit soort demonstraties veel beter zaken over voeding uitleggen en betere antwoorden geven dan als mensen bijvoorbeeld zelf gaan googelen.”

De campagne ‘Brood uit Europa, goed verhaal’ waar de inspiratiesessies onderdeel van uitmaken is een initiatief van de Nederlandse en Belgische bakkerijsector. (Eerder deze week bleek dat de campagne na dit jaar niet verlengd zal worden.) De campagne heeft tot doel consumenten hun liefde voor brood terug te geven. Volgens Wietse is bakker een beroep om trots op te zijn en is het een mooi ambacht; hij wil mensen tijdens de komende sessie dan ook graag positief inspireren. “Het is jammer dat het door corona allemaal niet groter kan, maar ik vind het een mooi podium.”

Vanwege corona is aanwezigheid bij de bijeenkomst op uitnodiging. Bakkers in bedrijf doet verslag van de bijeenkomst. Dinsdag 22 september vond de eerste bijeenkomst plaats. Toen gingen de meesters in gesprek met mensen uit de branche. Lees hier het verslag van het eerste en tweede deel van de middag.

Brood uit europa

Dossiers
Lees ook
Online Bijeenkomst veilig en gezond werken

Online Bijeenkomst veilig en gezond werken

Elk bedrijf is verplicht om Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te maken. Is het mogelijk om alle verplichtingen rondom de RI&E in je voordeel te laten werken? Daarvoor organiseren de Bakkerijsector en VBZ op 29 oktober de online bijeenkomst Veilig en gezond werken 2020.

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

Kinderboek campagne Brood. Goed Verhaal verschenen

Kinderboek campagne Brood. Goed Verhaal verschenen

In het kader van de EU campagne ‘brood, een goed verhaal’ verschijnt het speciale kinderboek Kolletje en Dirk. Het knotsgekke broodboek. Het boek is nu gratis te downloaden op brood.net en broodengezondheid.be.

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Wat ga je doen?Wil jij werken in een bakkerij waarbij jouw (nieuwe) ideeën welkom zijn en waarbij je kan meedenken over nieuwe producten? Wij zoeken voor een...

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...

Broodbakker omgeving Utrecht

Broodbakker omgeving Utrecht

Wat ga je doen? In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst...