Meester Boulanger Peter Bienefelt opent eigen bakkerij

De Boulanger_foto persbericht De Boulanger

Op vrijdag 26 februari opent Meester Boulanger Peter Bienefelt samen met zijn vrouw Natasja een eigen bakkerswinkel: De Boulanger in Rhoon. "Natuurlijk hebben we ballonnen en een rode loper, maar vanwege corona is de opening bescheiden. Dat maakt niet uit. We zijn súpertrots op deze winkel en hebben er ontzettend veel zin in!"

Foto: José da Silva

Op het CV van Peter Bienefelt ontbrak niet heel veel meer. Hij is al jarenlang lid van het Nederlands BoulangerieTeam, kreeg in 2013 als een van de eerste bakkers in Nederland de titel Meester Boulanger, werd in 2018 uitgeroepen tot allerbeste broodbakker ter wereld tijdens Masters de la Boulangerie en richtte in 2016 zijn eigen adviespraktijk voor bakkers op onder de naam Atelier du Pain. Aankomende vrijdag komt daar dus een eigen bakkerij bij: De Boulanger in Rhoon.

Dorp vol speciaalzaken

Het dorp Rhoon ligt op enkele kilometers afstand van zijn woonplaats Barendrecht, maar trok Peter vooral door de aanwezigheid van vele speciaalzaken en de karakteristieke sfeer van het dorp. "Mensen die van lekker eten houden en iets bijzonders in huis willen halen, komen hier graag winkelen. We hebben een mooi pand gevonden aan de rand van het centrum, gelegen aan de toegangsweg. Ik verwacht dat we hier veel traffic zullen hebben", aldus Peter.

Al enkele jaren keek Peter samen met zijn vrouw Natasja uit naar een mooie plek voor een eigen bakkerij. "Natasja werkte vroeger in de bakkerij van mijn familie: daar hebben we elkaar ook ontmoet. Zij heeft altijd aangegeven graag een eigen, leuke, karakteristieke bakkerswinkel te willen hebben, dus de droom is er al langer. Maar voordat je de juiste plek hebt waar alles past en lukt: dat duurt gewoon een tijdje."

Open tijdens corona

Het pand in Rhoon van circa 140 vierkante meter kwam aan het einde van afgelopen zomer onder hun aandacht. "Eerlijk gezegd heeft corona geen rol gespeeld bij de beslissing om er juist nu voor te gaan. Sterker nog: misschien hebben we wel een tandje bijgezet. Etenswaren mogen immers gewoon worden verkocht en mensen zijn meer dan ooit op zoek naar iets lekkers, iets bijzonders en iets anders dan anders voor thuis. Daar past ons assortiment zeker bij."

Peter stelt brood centraal in zijn assortiment in De Boulanger. "Alles wordt gemaakt op basis van de gedachte en het proces van brood. Dus geen strakke taarten of patisserie, maar zeker wel snacks en zoete traktaties. Denk aan roombroodjes met verse room of een Tarte Tropézienne op basis van briochedeeg. In alles wat we maken, denken we vanuit brood en willen we onderscheidend zijn ten opzichte van andere aanbieders."

Atelier du Pain

Momenteel heeft Peter zijn handen vol aan de opstart van De Boulanger. Maar zijn werkzaamheden als adviseur namens Atelier du Pain blijven zeker bestaan. "Zodra de winkel op orde is, hoop ik weer meer op pad te kunnen. Ook Atelier du Pain ligt me zeer na aan het hart en ik heb al zoveel leuke dingen mogen doen. Maar deze bakkerij in Rhoon is een cadeautje erbij. Het is écht een heel fraaie winkel geworden."

 

Dossiers
Lees ook
‘We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak’

‘We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak’

Samen met zijn zus Vera startte Maarten ten Brinke (26) ruim vijf jaar geleden zijn eigen bakkerij in het centrum van Ommen. Broer en zus leerden het bakkersvak van hun vader, maar toch is hun zaak Sis & Bro Bakery gebaseerd op een heel ander concept, met coffee-to-go en desembroden. “We wilden elkaar niet in de weg zitten.”

Wat kan er wel?

Wat kan er wel?

Het coronavirus houdt de gemoederen ook in 2021 wereldwijd nog bezig. Wie had dit ooit gedacht? Het zijn onzekere tijden, die voor een deel van de ondernemers goed uitpakken, maar helaas op een ander deel grote negatieve invloed heeft op omzet en bedrijfsvoering.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Wereldwijd maken inmiddels 3,8 miljard mensen gebruik van sociale media. En door de uitbraak van corona besteden mensen meer tijd dan ooit tevoren op deze platforms. Hoe kun je hier als ambachtelijke bakker optimaal op inspelen?