Medewerkers in de frontlinie

21 juli 2020 Naomi Heidinga
Foto: Banketbakkerij Van der Sterre 

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? In Bakkers in bedrijf 6-2020 vertellen medewerkers hoe zij de coronatijd ervaren. Vandaag het verhaal van banketbakkerij Van der Sterre.

De lunchroom van banketbakkerij Van der Sterre in Dordrecht moest de afgelopen maanden dicht. “Naast omzet, misten we daarom gezelligheid vanuit de lunchroom,” aldus Marijn van der Sterre, die de zaak met haar man runt. Volgens Pauline Dekker, een van de medewerkers, was het in de winkel echter drukker. “Vooral rond de feestdagen.” Dat beaamt Van der Sterre. “De eerste twee weken was het minder druk, maar daarna zaten we in een goede flow. De klantenaantallen zijn gestegen.”

Net als andere bakkerijen heeft Van der Sterre maatregelen genomen. “Bij ons mogen maximaal drie mensen tegelijk in de winkel zijn,” vertelt Dekker. Dat wordt geregeld met een stoplicht voor de deur. “Daar krijgen we heel positieve reacties op. Als er drie mensen binnen zijn, zetten we het stoplicht op rood. Vertrekt er iemand, dan springt het licht met een druk op de knop weer op groen.” Bij de banketbakkerij in Dordrecht hangen ook geen schermen, omdat de toonbank breed genoeg is. Op de vloer zijn wel strepen aangebracht, zodat mensen zich bewust zijn van hoeveel afstand ze van elkaar moeten houden. “Klanten gebruiken bij ons geen mandjes, dat scheelt.”

Afstand houden van collega’s is ook hier lastig. “We proberen met zo min mogelijk mensen achter de toonbank te staan, maar je moet elkaar regelmatig passeren.” Zorgen heeft Dekker zich echter niet gemaakt. “We staan grotendeels met hetzelfde team.”

Ook kansen

De crisis bood de bakkerij ook kansen. “Met Koningsdag stond er een rij tot voorbij het bruggetje. En we hebben niet alleen voor onszelf, maar ook voor een collega-bakker oranje tompoezen gemaakt. Die zag het niet zitten om ze zelf te maken. Verder hebben we samengewerkt met een partij die ontbijtjes rondbrengt in Dordrecht. Voor de gelegenheid wilden ze er een oranje tompoes bij doen,” vertelt Van der Sterre. Met Moederdag en Pinksteren heeft de bakkerij extra uitgepakt. De situatie gaf de gelegenheid om extra aandacht te besteden aan het gebak. “We hebben echt gekeken hoe we meer mensen naar onze winkel konden krijgen. En omdat we maximaal drie mensen in de winkel hebben staan, is er meer rust en aandacht voor de klanten.” Dekker: “We helpen elkaar. De een pakt in, de ander slaat alvast het bedrag aan op de kassa. En hoewel klanten soms best even moeten wachten, is iedereen opgewekt. Je merkt dat mensen graag even een praatje maken. Gelukkig was het de afgelopen tijd mooi weer, daarom was het niet erg voor klanten om in de rij te staan.”

Dekker is blij dat de lunchroom weer open is. “Het is anders dan voorheen, maar het is fijn om weer koffie te kunnen zetten en in de keuken te werken.” Normaliter biedt de lunchroom plaats aan tachtig mensen, in de weekenden zat het altijd vol. Nu mogen er maximaal 30 klanten tegelijk zijn. “Klanten kunnen telefonisch reserveren of op het moment zelf. Dan noteren we hun naam, vragen we of het gaat om een gezin en of ze gezondheidsklachten hebben,” aldus Van der Sterre.

Meer weten over medewerkers in coronatijd? Lees dan het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 6-2020. Nog geen abonnee? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €39,99 ex btw voor het eerste jaar.

Altijd op de hoogte blijven?