Marktdata bracht vandaag, 12 november, het Marketingrapport Bakkerijbranche 2019 naar buiten, een actueel overzicht van de bakkersbranche. Volgens het rapport is het aantal bakkerijen en vestigingen de afgelopen vijf jaar toegenomen. Met name het aantal kleine bedrijven is toegenomen.
Het Marketingrapport Bakkerijbranche biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de bakkerijbranche in Nederland. Voor producenten, groothandels en branche-gerelateerde organisaties is het rapport is het een hulpmiddel voor het marketingbeleid.
Naast de onderzoeksresultaten bevat het rapport ook analyses van de database van alle bakkerijen in het Handelsregister, informatie die middels deskresearch is verzameld, social media analyses van Coosto en zoekanalyses via Google. Bij diverse thema’s zijn de onderzoeksresultaten vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek. Daarnaast wordt er bij diverse thema’s onderscheid gemaakt tussen type bakkerij: industrieel versus ambachtelijk en zelfstandig versus formule/keten.
Groei aantal bakkerijen
Het rapport laat een groei van het aantal bakkerijen zien. In het Handelsregister van de Kamers van Koophandel staan juli 2019 5.313 bakkerijen en brood- en banketzaken geregistreerd, waarvan 4.065 als hoofdvestiging of zelfstandige vestiging. Deze bakkerijen worden onderverdeeld in ondernemingen waar brood en vers banketbakkerswerk wordt geproduceerd (SBI-code 1071) en winkels waar brood en banket wordt verkocht. (SBI-code 47241). 4.607 bakkerijen zijn ook daadwerkelijk economisch actief, dat wil zeggen dat er in deze ondernemingen ten minste 15 uur per week wordt gewerkt.
Brood- en banketzaken kunnen worden onderverdeeld in koude en warme bakkers. Koude bakkers maken het brood en banket niet zelf. Warme bakkers wel. Qua bedrijfsvoering, omzet en bruto winstmarges bestaan er grote verschillen tussen beide typen brood- en banketzaken. Uit de analyse van Marktdata blijkt dat de opdeling in de twee SBI-codes weinig waarde heeft omdat productie en verkoop grotendeels gemengd plaatsvindt. Volgens Locatus betreft het aantal koude en warme bakkerijen in het jaar 2018 3.884 winkels (Locatus meet het aantal verkooppunten en geen productielocaties).
De bakkerijbranche wordt gekenmerkt door verschillende type bedrijven. Allereerst zijn er productielocaties en verkooppunten (winkels). Een onderneming kan meerdere productielocaties en verkooppunten hebben. Met name industriële bakkerijen hebben alleen productielocaties en leveren aan andere partijen die het product verkopen, zoals supermarkten en andere brood- en banketzaken. Daarnaast kan er sprake zijn van het leveren van halffabricaten. Een bakkerij kan ook een productie- en verkooplocatie ineen hebben en daarnaast nog meerdere verkooppunten hebben.
Over de afgelopen jaren laat zowel het aantal bedrijven als het aantal vestigingen een stijging zien. Het aantal bedrijven in de bakkerijbranche is de afgelopen vijf jaar met 12,9 procent toegenomen van 3.225 in het jaar 2014 tot 3.640 in het eerste kwartaal van 2019. Het aantal vestigingen is in dezelfde periode toegenomen met 10,1 procent, van 4.500 in het jaar 2014 tot 4.955 in het eerste kwartaal van 2019. Ook in het lopende jaar 2019 zet de stijging zich voort van het aantal bedrijven en vestigingen.
Nevenactiviteiten
Uit een analyse van de geregistreerde nevenactiviteiten van bakkerijen in het Handelsregister blijkt dat de meest voorkomende nevenactiviteit te vinden is in de categorie cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen e.d. 6,2 Procent van de bakkerijen heeft een nevenactiviteit op dit gebied. 2,7 Procent van de bakkerijen heeft als nevenactiviteit eventcatering. Daarnaast komen detailhandel via postorder en internet (webshops) en winkels in chocolade en suikerwerk regelmatig voor als nevenactiviteit van bakkerijen.
Omgekeerd zijn er ook ondernemingen die een bakkerij als nevenactiviteit hebben. Dit gaat om 857 ondernemingen. 13,4 procent daarvan vallen in de categorie cafetaria’s/lunchroom. Daarnaast hebben supermarkten, cateringbedrijven en webshops een bakkerij als nevenactiviteit.
Van de geregistreerde bakkerijen waarvan het geslacht van de eigenaar bekend is staat 64 procent geregistreerd op naam van een man. 36 Procent van de ondernemingen staat op naam van een vrouw. De meest voorkomende ondernemingsvorm onder bakkerijen is een eenmanszaak (36 procent). Een eenmanszaak kan overigens wel personeel in dienst hebben. 33 Procent betreft een vennootschap onder firma en 30 procent is een besloten vennootschap. Negen procent van de vestigingen is een hoofdvestiging en 24 procent is een filiaal van een hoofdvestiging (nevenvestiging). Veruit de meeste ondernemingen in de branche betreft zelfstandig opererende vestigingen.
Groei van vooral kleine bedrijven
Het aandeel van bedrijven in de onderscheiden categorieën aantal werkzame personen laat een trendmatige verschuiving zien over de afgelopen jaren. Bedrijven met één werkzame persoon laten een stijging in het aandeel zien van 14 procent in het jaar 2007 tot 36 procent in het jaar 2019. Het aandeel van bedrijven met tussen de 5 tot 10 werkzame personen is in dezelfde periode met 11 procent afgenomen. Van 29 procent in het jaar 2007 tot 18 procent in het jaar 2019.
Dat het aantal bakkerijen de afgelopen jaren flink is toegenomen is ook terug te zien bij de oprichtingsdata van bakkerijen. De helft van de bakkerijvestigingen is in het jaar 2010 of recenter opgericht. Ruim een kwart van de bakkerijen is voor het jaar 1990 opgericht.
Geografische spreiding
De provincie Zuid-Holland telt met 1.179 bakkerijen het grootste aantal vestigingen. Flevoland heeft met 108 bakkerijen het kleinste aantal vestigingen. Omdat het aantal inwoners in Zuid-Holland erg groot is, ligt het verzorgingsgebied per bakkerij (qua aantal inwoners) slechts een fractie beneden het landelijk gemiddelde. De provincie Groningen telt met ruim 4.250 inwoners per bakkerij het grootste aantal inwoners per bakkerij. In Zeeland is het aantal inwoners per bakkerij (circa 2.200) het kleinst. Het landelijk gemiddelde komt uit op 3.250 inwoners per bakkerij.
Bij Marktdata is het complete rapport te bestellen.