Maak gebruik van deze tijd; negen tips voor beter klantcontact

webinar Het Ambacht

In deze onzekere coronatijden is communicatie met je (potentiële) klanten nog belangrijker dan voorheen. Dus werk aan je website en nog 8 tips om deze tijd te gebruiken om je klantcontact op allerlei fronten te verbeteren. En: vergeet je medewerkers niet!

Voor consumenten is op dit moment veiligheid het allerbelangrijkst. Dus zorg dat mensen op je site kunnen zien hoe het bij jou geregeld is. Klanten zoeken namelijk online naar dat soort maatregelen voordat ze de deur uitgaan. Dit was de eerste tip van het webinar dat uitzendbureau Het Ambacht en Klik Company organiseerden voor medewerkers in de bakkersbranche. Over klantcontact, kansen, samenwerken met andere ondernemers en het inzetten van sociale media.

Iedereen bakt

Klanten zijn tijdens deze crisis bewust bezig met boodschappen lokaal doen. Speel in op die gunfactor. En: heel holland bakt, maar dan echt. Nu mensen meer thuis zijn en meer tijd hebben, krijgen ze meer zin om te koken en te bakken. Ook al omdat de horeca dicht is. Dat brengt kansen met zich mee. Inspireer je klanten nog meer, help ze, en prikkel de wens om lekkere dingen in huis te halen door in de zaak luxe producten meer naar voren te brengen.

Online is, groeit en blijft

Het stond onlangs in alle kranten: we bestellen met z’n allen steeds meer online. Ook bij kleinere ondernemers. Speel daar nu op in, daar heb je blijvend profijt van. Want online gaat niet meer weg. Heb je al een bestelmogelijkheid? Ga dan eens een stap verder: stel samen met andere ondernemers een pakket van producten samen en ga dit online aanbieden.

Maak ook gebruik van andere online mogelijkheden zoals sociale media. Ook daar willen je klanten nu weten: hoe veilig is het bij jullie? Maar het biedt ook ruimte voor bijvoorbeeld een video-rondleiding of ga live en beantwoordt vragen van klanten. Dat is laagdrempelig, klanten vinden het heel leuk en het is iets nieuws. Bakkers doen dit nog niet vaak en dat geeft je een mooie voorsprong. Ook hier kun je dan weer mooi antwoorden geven op vragen over veiligheid.

Wordt sowieso actiever op sociale media als je dat nog niet bent. Laat eens door een medewerker zijn of haar favoriete brood of gebak bespreken. Of door een klant natuurlijk. Spring in op feestdagen en dan bedoelen we naast de bekende zoals Pasen en Moederdag ook dingen als pannenkoekendag, pindakaasdag, de dag van de aardbei en ga zo maar door. Laat je inspireren en verleid zo je klanten.

Volg foodinfluencers, deel hun posts met jouw achterban, vraag ze of ze interesse hebben in dat soort nieuwe producten of gebruik de ideeën als inspiratie voor je eigen assortiment.

Maak een sociale media planning. Koppel daar eventueel ook weer een samenwerking met een andere ondernemer aan en of een bezorgmogelijkheid. Wat kun je online laten zien van je zaak en je kennis? Maak een planning van de ideeën die je hebt. Het scheelt tijd door in 1 keer bijvoorbeeld een week van tevoren alles te plannen. Er zijn diverse planningtools voor. Facebook for Business is heel handig voor zowel Facebook als Instagram. Embrosa is ook een handige tool.

Vakantieplannen in de ijskast – wat betekent dat voor de bakker?

Minder mensen gaan komende zomer naar het buitenland, vakanties worden grotendeels in Nederland doorgebracht. Denk daar nu alvast over na met je team. Maak dit onderdeel van een ‘kansen-gesprek’ met je medewerkers. Wat ga je zelf doen in de vakantie, wat zijn jullie plannen, wat verwacht je zelf van ondernemers als jij op vakantie bent? Hoe kunnen jullie daar zelf met de bakkerij op inspelen? Denk aan ontbijtpakketten, bbq-pakketten, etc. Maak het de vakantieganger zo makkelijk mogelijk.

Nog tijd over?

Bij de meeste bakkers loopt het werk ook in deze periode wel gewoon door, maar mocht je tijd hebben – nu of in de zomer – pak dan dit eens aan:

  • Werk je klantenbestand bij (je kunt er ook een actie aan koppelen als je je klantenbestand wilt uitbreiden)
  • Update je website
  • Maak alvast mooie foto’s voor je website en sociale media

Last but nog least: werk aan je team

Het klinkt tegenstrijdig in economisch moeilijke tijden maar: investeer in opleiding en training van je medewerkers. Het vergroten van verkoopvaardigheden, productkennis en het delen van je visie en missie draagt bij aan werkplezier, betrokkenheid en is omzetverhogend.

Met de slot-tip: beleg in deze tijd met meer regelmaat een teammeeting om te motiveren, inspireren, maar vooral ook om te waarderen.

Dossiers
Lees ook
Stichting Ambachtelijke Bakkerij: "Verdeel op social media je week in thema's"

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: "Verdeel op social media je week in thema's"

Social media is een belangrijk middel voor de bakkerij. Het zorgt voor extra zichtbaarheid bij bestaande én potentiële klanten. Plaats daarom regelmatig foto’s, berichten en filmpjes op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram en laat zien wat je doet. Een tip van Stichting Ambachtelijke Bakkerij. Verdeel je week in thema's.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft zeven tips voor social media

Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft zeven tips voor social media

Het gebruik van social media is belangrijk. Het zorgt voor extra zichtbaarheid bij bestaande én potentiële klanten. Door middel van foto’s, berichten en filmpjes toon je op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram regelmatig wat je doet en waarom je dat doet. Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft zeven tips.

Laat van je horen, juist in december!

Laat van je horen, juist in december!

December: de drukste maand van het jaar. Zowel in de bakkerij als in de winkels is het deze weken flink aanpoten geblazen. Daardoor schiet het gebruik van social media er wellicht bij in. Zonde! Want juist in deze maand kun je met al die heerlijke decemberlekkernijen de klant verleiden, informeren én naar je winkel(s) lokken! Laat je daarom ondersteunen...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Wat ga je doen?Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In deze...

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een banketbakker voor de weken 26 tot ongeveer week 36. Je zal gaan werken op de afdeling nat gebak. Je komt in een moderne...

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Wat ga je doen?Voor onze klant in de Bollenstreek (Zuid-Holland) zijn we per direct op zoek naar een medewerker die actief kan zijn op de afdeling inpak, verdeel...