M.O.C Young geeft een andere kijk op de zaak

Bakkers in bedrijf_M.O.C Young

Al bijna twee jaar heeft Beko Advies een aparte gespreksgroep voor aanstormende ondernemerstalenten. Zo'n twintig ondernemers tussen de 20 en 35 jaar nemen deel aan de bijeenkomsten van M.O.C Young die drie keer per jaar worden georganiseerd.

M.O.C Young

Beko Advies richtte aan het begin van de jaren tachtig de Management Ondernemers Club (M.O.C) op. In groepen van 12 tot 15 ondernemers beoordelen ze elkaars bedrijf. Beko Advies verzorgt hiervoor een complete bedrijfsdoorlichting. M.O.C Young gaat veel minder over de cijfers. “M.O.C Young draait veel meer om het delen van verhalen en ervaringen" zegt coördinator Frank van Sprang. "We behandelen thema’s die van toepassing zijn op ondernemers in de dop, zoals de diverse rechtsvormen die je voor een bedrijf kan kiezen of de transformatie die je doormaakt van werknemer naar werkgever. Hoe ga je om met medewerkers die al in dienst zijn vanaf voor jouw geboorte?”

M.O.C Young startte in augustus 2016 na een pilot. Sprang: “We zagen steeds vaker dat kinderen van ondernemers meekwamen naar de reguliere M.O.C-bijeenkomsten en daar veel aan hadden, maar tegelijkertijd ook met heel andere vraagstukken worstelden. Daarom wilden we hen een apart podium bieden.”

Eenzelfde invalshoek

De 26-jarige Stefan van Dalen is een van de leden. Hij merkt dat alle leden veelal met dezelfde dingen bezig zijn. "Ik kan veel met mijn ouders bespreken. Maar voor mijn vader is het ook de eerste keer dat hij zijn zoon inwerkt als opvolger van zijn bedrijf. Hij bekijkt zaken vanuit een ander perspectief. Bij de deelnemers van M.O.C Young merk ik juist dat wij vanuit eenzelfde invalshoek werken.”

Bij M.O.C Young gaat het volgens Stefan vooral om ontwikkeling en inspiratie. Sinds kort is ook intervisie geïntroduceerd. Stefan waardeert deze vorm: "Je krijgt veel verschillende invalshoeken gepresenteerd en hoort altijd dingen waaraan je zelf niet zou hebben gedacht."

Meer weten over M.O.C Young? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf, 6-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

 

Dossiers
Lees ook

Zwijgen is zilver, communiceren is goud

Nog aan het bijkomen van de pandemie en ineens is daar het conflict tussen Rusland en Oekraïne, dat niet alleen dichtbij in kilometers is, maar ook door sociale media: een eindeloze stroom aan informatie waarbij we echt nieuws van fake nieuws moeten onderscheiden.

Startersdag voor jonge bakkerondernemers op 30 maart

Startersdag voor jonge bakkerondernemers op 30 maart

Op 30 maart vindt de Startersdag plaats, een inspirerende dag voor jonge ambachtelijke bakkerondernemers. Inspiratie, kennis opdoen en netwerken staan deze middag centraal. Het evenement vindt plaats bij Bakery Institute in Zaandam.

De kracht van intuïtie

De kracht van intuïtie

Je onderbuikgevoel maakt dat je soms al een antwoord weet, zonder dat je goed over een bepaalde situatie hebt nagedacht. Beschouw je intuïtie als een cadeau, maar maak er verstandig gebruik van.