Londen gooit 254 miljoen broodkorstjes weg

broodkorst

Brood wordt van alle soorten voedsel het meest verspild. Daarom start de Britse North London Waste Authority (NLWA) een campagne om broodverspilling, met name van broodkorstjes, tegen te gaan. Dat schrijft The Guardian.

Aanleiding voor de campagne is een nieuw onderzoek door de NLWA, onder 2.085 Londenaren. Van de respondenten blijkt 43 procent de korstjes van het brood te snijden en die weg te gooien. Daarnaast zei 15 procent de kapjes van het brood niet op te eten. Dit leidt tot een jaarlijkse verspilling van 254 miljoen broodkorstjes in Londen.

Samen met anti-afvalorganisatie Keep Britain Tidy organiseert de NLWA gratis ’Save the Crust’ in Noord-Londen. Chefs laten zien hoe je kan koken met oud brood en korstjes. Recepten zoals panzanella saladecroutons en zelfs broodijs zijn bij uitstek geschikt voor oud brood-verwerking. Het redden van de Londense broodkorstjes kan de Londenaren £13 miljoen besparen.

Ook in Nederland is brood een van de meest weggegooide voedselproducten. Volgens cijfers van het Voedingscentrum uit 2016 gooien Nederlanders jaarlijks bijna 160 miljoen kilo brood weg. Daar maakt het anti-voedselverspillingsrestaurant Instock ’bammetjes bier’ van. Vroeger deed een Nederlandse moeder oud brood en korstjes door de bal gehakt.

Bron: Foodlog

Lees ook
Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Ook in 2022 opent Samen Tegen Voedselverspilling een voucherregeling. Hiermee wil de stichting innovaties voor een circulaire voedselketen stimuleren. In 2021 ging het eerste voucher naar Paprikasorteerder en -verpakker Rainbow Kleinpak.

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de bakkersbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de bakkersbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de bakkersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Week van het Brood brengt volkorenbrood onder de aandacht

Week van het Brood brengt volkorenbrood onder de aandacht

Onder het motto “Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig” gaat maandag 17 januari de Week van het Brood van start. Deze campagne wil de goede eigenschappen van brood onder de aandacht brengen in Nederland en België.