Leffe Bierbrood Mix permanent in bakschap van Albert Heijn

22 juni 2018

Bakken met bier is populair. Eind 2017 werd de Leffe Bierbrood Mix, ontwikkeld door Meester Boulanger en Meester Patissier Robèrt van Beckhoven, geïntroduceerd als actieproduct. Na aandringen van fans ligt de broodmix nu permanent in bakschap bij Albert Heijn. Daar ligt sinds kort ook de HomeMade Radler kwarktaart, een kwarktaartmix waaraan een radler wordt toegevoegd. Uit de vele reacties op deze introducties blijkt duidelijk dat bakken en bier een nieuwe trend is.

Leffe Bierbrood Mix

Leffe en Royal Royal Smilde ontwikkelden de Leffe Bierbrood Mix in samenwerking met Van Beckhoven. "Brood is een spel van graan en water", aldus Robèrt van Beckhoven. "Bier is dat ook. In mijn bakkerij in Oisterwijk wordt het graan voor ons bierbrood in de oven geroosterd, en daarna worden de hete zaden in koud bier gegoten. Dat laten we een nacht weken, en daarna kneden we dit door het brooddeeg, gemaakt op basis van desem; dat is óók alleen meel en water. Omdat niet iedereen zo kan bakken als bij ons, heb ik voor de thuisbakker een broodmix ontwikkeld waarmee je door alleen toevoeging van een flesje Leffe Blond, Bruin of Tripel een heerlijk bierbrood kunt maken."

Historie

Bierbrood is niet nieuw. De combinatie bier en brood gaat al eeuwen terug. Zo’n zevenduizend jaar geleden werden de eerste bieren gebrouwen. Dit gebeurde door half gebakken brood in water te drenken voor een gefermenteerd effect. Bier en brood hebben beide een rijke historie die veelal gekoppeld wordt aan het leven in de abdij. Monniken waren zelfvoorzienend en bier en brood vormden een belangrijke basis voor hun eten en drinken.

Royal Smilde

Royal Smilde, eigenaar van het merk HomeMade, verrast de consument graag met bijzondere combinaties. Met de bakmixen met bier richt de grondstoffenproducent zich op mannen. Karin Löwik, Marketing manager: "Het bakschap is van oudsher vrij traditioneel en trekt een traditionele, veelal vrouwelijke kopersgroep. Met deze verrassende combinaties van Leffe en brood, en Radler en kwarktaart, gaan mannen nu ook aan het bakken, en dat juichen we natuurlijk toe. Het was hoog tijd voor wat vernieuwing en we zijn blij met alle enthousiaste reacties op social media en van winkels die deze producten omarmen."

Altijd op de hoogte blijven?