KVK-onderzoek naar starten eigen onderneming

KVK-onderzoek starten onderneming_grafiek 1

Een eigen bedrijf beginnen. Ruim 4 miljoen Nederlanders dromen ervan, maar toch gaat lang niet iedereen de uitdaging aan. Onzekerheid over de inkomsten is een van de belangrijkste redenen om te twijfelen. Eigen baas zijn is een reden om het wel te doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK).

KVK voerde het onderzoek uit onder 993 ondernemers. Drie op tien twijfelde drie jaar of langer over het starten van een eigen onderneming. “Een aantal wacht zelfs tot Sint-Juttemis”, meldt KVK. “Zzp’ers denken over het algemeen minder lang na over het starten van een eigen onderneming dan mkb’ers.”

Twijfels over ondernemerschap

KVK-onderzoek starten onderneming_grafiek 2

33 procent van de ondernemers noemt zorgen over het inkomen de belangrijkste reden voor de twijfel. Daarna volgen het vinden van werk op de lange termijn (21 procent); ingewikkelde zaken rondom belastingen en wetgeving (16  procent), en het werven van klanten en opdrachten (16  procent).

KVK-adviseur Jessica van El herkent dit. “Als je vanuit loondienst als ondernemer gaat werken, geef je de zekerheid van een vast inkomen op. Voor starters is dit spannend, omdat alle vaste lasten gewoon doorlopen. Startende ondernemers vinden het daarnaast vaak lastig om klanten te vinden. In het begin hebben ze er een aantal, maar het opbouwen van een vast klantenbestand is een ander verhaal.”

In de praktijk blijken deze twijfels volgens Van El vaak onterecht. “Ondernemers zien vaak op tegen belastingzaken. Ze zijn bang dat ze iets fout doen, waardoor ze problemen kunnen krijgen met de Belastingdienst. Hebben ze die eerste aangifte eenmaal gedaan, dan blijkt het meestal enorm mee te vallen. Ook kun je er altijd voor kiezen om het administratieve gedeelte uit handen te geven aan bijvoorbeeld een boekhouder.”

Voordelen KVK-onderzoek starten onderneming_grafiek 3

 

KVK vroeg in het onderzoek ook naar de voordelen van het ondernemerschap. 59 procent van de ondernemers noemt het feit dat je eigen baas bent en zelf beslissingen kunt nemen als een belangrijke reden om als ondernemer te starten. Ook de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt en het doen van leuk, interessant en belangrijk werk, werden beiden door 41 procent van de ondernemers als belangrijk voordeel genoemd.

“Voor vrouwelijke ondernemers (8 procent) is het combineren van werk en privé meer doorslaggevend om voor het ondernemerschap te gaan dan voor mannen (1 procent). Vrouwen vinden flexibiliteit in combinatie met een gezin prettig zoals bijvoorbeeld het tijdig kunnen brengen en halen van de kinderen,” aldus Van El. 

Tips

Uit het KVK-onderzoek kwamen ook veel tips voor startende ondernemers naar voren. 'Goed de markt verkennen', 'maak een (onderbouwd) plan' en 'ga vooral met andere ondernemers in gesprek', werden genoemd. Volgens Van El is gezonde spanning altijd goed, evenals het bespreken van je twijfels. "Vraag bijvoorbeeld hoe anderen het aanpakken en schrijf een ondernemingsplan. Maak ook gebruik van je eigen netwerk of bepaalde ondernemersnetwerken. Daar haal je ontzettend veel kennis en ervaring op.”

Populariteit ondernemen

Uit cijfers van KVK uit juli 2022 blijkt dat ondernemen nog altijd populair is. Zo kende de maand juli 9.593 stoppers tegenover maar liefst 20.796 starters. Een toename van 2,8 procent ten opzichte van een jaar eerder in dezelfde maand.

Bron: Kamer van Koophandel (KVK)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Ivo van Dijkhuizen in gesprek over ondernemersvragen op Bakkersvak

Ivo van Dijkhuizen in gesprek over ondernemersvragen op Bakkersvak

Voor welke uitdagingen sta je als ondernemer en hoe ga je hiermee om? Tijdens Bakkersvak kun je hierover in gesprek met Ivo van Dijkhuizen van PAKHUIS foodmarketing. In het kennistheater bespreekt hij actuele ondernemersvragen en stellingen uit de bakkerijsector.

Vijf marketingtips voor bakkerijondernemers

Vijf marketingtips voor bakkerijondernemers

In tijden van de steeds sterker wordende concurrentie en de actuele stroomcrisis, is het belangrijk extra aandacht op de marketing van je zaak te richten. Zo trek je nieuwe klanten aan, en zullen bestaande klanten je trouw blijven opzoeken. Het aanpakken en opfrissen van je marketingpraktijken hoeft geen bakken met geld te kosten. Ook met eenvoudige...

Bakkerijtrends 2023: Consument wordt duurzamer en bewuster

Bakkerijtrends 2023: Consument wordt duurzamer en bewuster

De bakkerijsector staat in 2023 voor belangrijke uitdagingen. Naast beleving en gezondheid speelt ook duurzaamheid een grote rol in het nieuwe jaar. Steeds vaker zijn consumenten zich bewust van het effect dat onze voeding heeft op het milieu, maar dankzij huidige ontwikkelingen letten ze ook meer op hun uitgaven. Daarom zette Sonneveld verschillende...