LEIDSCHENDAM - Koffie & Zo heeft een unieke koffie ontwikkeld: een oranje cappuccino. Tijdens de pilot op Koningsdag is deze nieuwe koffie de hele dag geschonken aan de klanten. “De oranje cappuccino was echt een succes. De kleurstof hiervoor heb ik in samenwerking met banketbakker Wesseling bedacht en is gebaseerd op volledige natuurlijk grondstoffen. Denk maar aan de oranje tompouce. Die hadden we die dag ook, en speciaal oranje ijs”, vertelt Thomas van Zaanen, barista en eigenaar van ijssalon IJs & Zo | Koffie & Zo.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=eg4Aq-zB87Q[/embed]Frappuchilly
De koffie- en ijssalon is nu voor het derde seizoen in bedrijf. “We verkopen Luciano-ijs uit Wassenaar, schenken illy-koffie en hebben lekkernijen van Wesseling. Daarnaast hebben wij zelf een Frappuchilly ontwikkeld. Dit is een verbeterde en gezondere kopie van de Starbucks-cappuccino. Wij gebuiken illy-koffie als basis en het is een chilly ijskoffie, dus vandaar Frappuchilly!”
Nieuwe vitrine
Het ijs wordt gepresenteerd in een nieuwe vitrine. “Er is keus uit 28 smaken uit de brede bakken”, vertelt Van Zaanen. “Wij zijn de eerste in Nederland met deze vitrine: een Frigomeccanica Premium vitrine. Onze hardlopers zijn naast de gebruikelijke smaken vooral Key West Lemon Pie, Cookies & Cream en Kinder Bueno.”
Unieke ijskar
De salon heeft een moderne, frisse stijl en is ingericht in een snoepjessfeer met veel roze-tinten. “Daarnaast hebben wij ook een Piaggio Ape-ijskar. “Deze is door mijn vader zelf ontworpen en gebouwd. Het is de enige in Nederland en bieden hier maar liefst 9 smaken in aan. Er is voorraad voor 1300 bollen ijs zonder bijvullen. De vriesinstallatie houdt het ijs 48 uur op -15 graden zonder te zijn aangesloten op enige voeding.”
Overbrugging wintermaanden
Met Koffie & Zo overbrugt Van Zaanen de wintermaanden. “Omdat onze winkel is gevestigd op een toeristische locatie is het gedurende de maanden oktober tot en met februari erg rustig en Nederland is helaas niet zoals Duitsland een land waar er in de winter ook ijs wordt gegeten. Dus door met mijn koffiekar op pad te gaan, houd ik mijn ‘latte art-skills’ op peil en blijf ik in contact met de klanten.”
Nieuwe ontwikkelingen
Van Zaanen zoekt graag naar vernieuwing. Voor dit seizoen staan er weer een aantal nieuwe ontwikkelingen op stapel, laat hij weten. “Ik probeer elk seizoen weer te investeren en de zaak mooier en beter te maken. Ik ben nog jong (21) en woon nog thuis, dus kan hetgeen ik verdien weer in de ontwikkeling van mijn zaak stoppen.”