Kleine bakkers van Issa Niemeijer-Brown

Kleine bakkers_Issa Niemeijer

Na ‘Een boek over brood’ en Patisserie van de bakker’, beide boeken om volwassen (thuis)bakkers te  inspireren, heeft Issa Niemeijer-Brown nu een boek voor kinderen uitgebracht.

Op de achterflap van Kleine bakkers laat hij weten: “Met dit boek wil ik mijn ervaring als bakker met een eigen bakkerij met je delen. Ik wil laten zien wat er gebeurt als je brood bakt. Hoeveel plezier het geeft om een brood uit de oven te halen. Hoe je ervoor zorgt dat het precies zo wordt als je het zelf wil. En vooral: hoe je kan samenwerken met de kleine beestjes en werktuigjes die in het deeg zitten verstopt. Kleine bakkers neemt je stap voor stap mee bij het bakken van brood, of het nu voor de eerste keer is of dat je het al vaker hebt gedaan. Met experimentjes en voorbeelden – en door het gewoon te proberen, te voelen en te proeven – kom je alles te weten over wat er gebeurt in een deeg en wat brood zo lekker maakt.”

Issa Niemeijer-Brown komt uit een familie met Franse en Italiaanse banden en groeide op in een traditie van thuisbakken en waardering voor kwaliteit en eenvoud. Hij koos voor het bakkersvak nadat hij eerst cum laude afstudeerde als socioloog aan de UvA. Niemeijer is nog altijd gastdocent voor de colleges over culinaire wetenschappen en gastronomie binnen het honours-programma van het Amsterdam University College. Ook verschijnt hij regelmatig in de media als (kritisch) expert bij onder meer de Keuringsdienst van Waarde en 24Kitchen. Ruim tien jaar geleden begon hij in Amsterdam zijn eigen bakkerij: de Gebroeders Niemeijer. Eerder verschenen van zijn hand de boeken Een boek over brood en Patisserie van de bakker

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 19

Bakkers in de media - week 19

Zorgen om graan, de liefde voor het bakkersvak en paniek over lokale lekkernij het appelsleetje. Wat verscheen er afgelopen week in de media over bakkersbranche?

Recept: Chocolade feuilletees

Recept: Chocolade feuilletees

Met verwerking van cacaopoeder in het deeg, purechocoladesticks ertussen, gedipt in melkchocolade met hazelnootjes en bovenop gevuld met hazelnotenpralineganache is dit de ultieme guilty pleasure, want zeg nu eerlijk: er bestaat niet zoiets als te veel chocolade.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”