Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

15 september 2022 Redactie Bakkers in bedrijf

Op 1 september vond de officiële start plaats van de EU-campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

De huidige campagne is de opvolger van de campagne die NBC en Brood en gezondheid van 2018 tot en met 2020 voerden met onder meer de ‘Ode aan brood’. Zowel die als de nieuwe imagocampagne ‘Brood uit Europa, goed verhaal’ hebben als doel om de consumptie van volkorenbrood in Nederland en België te verhogen. Na een jarenlange daling, als gevolg van low-carb trends en het stoffige imago van de boterham, nam de verkoop weer toe.

brood_sterk-verhaal-over-eiwitten-ei Soft launch van de campagne op sociale media eerder dit jaar

Na dit succes heeft NBC de campagne doorontwikkeld in lijn met de visie van de EU. In zijn nieuwe jasje sluit ‘Brood, goed verhaal.’ aan bij o.a. de Farm-to-Fork-strategie binnen de Green Deal. De huidige campagneperiode richt zich voornamelijk op jongeren en jonge huishoudens, met drie doelen: het bevorderen van de kennis over (volkoren)brood, het verbeteren van hun houding tegenover het eten ervan en het veranderen van gedrag.

Imago-upgrade

Het imago van brood is toe aan een upgrade. De eetcultuur van millenials en generatie Z verschilt nogal van die van de voorgaande generaties. Er is een toenemend gezondheidsbesef, er wordt minder op vaste tijden gegeten en men eet vaker maaltijden buitenshuis. Aan de hand van verschillende verhalen maakt deze campagne duidelijk hoe de volkorenboterham past in de levensstijl van deze doelgroep. Een sterk verhaal speelt in op de vraag naar eiwitrijke producten, door brood te vergelijken met bekendere eiwitbronnen. Een spookverhaal is gericht op de mythe die bestaat over koolhydraten en hun relatie met overgewicht. Binnenkort verschijnen ook andere prikkelende verhalen over hoe voedzaam, veelzijdig en lekker brood is. Als het aan de makers van ‘Brood, goed verhaal.’ ligt, eten jonge Nederlanders en Belgen binnenkort méér brood en kiezen ze vaker voor volkoren.

Ga voor meer informatie naar de website.

 

Altijd op de hoogte blijven?