Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en Stichting Milieukeur (SMK) liet een onderzoek uitvoeren door het bureau Motivaction. En daaruit blijkt dat 33 procent van de consumenten betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet kan onderscheiden van neplogo’s. Daarnaast wil 43 procent van de consumenten een verbod op misleidende logo’s of nepkeurmerken. Daarom lanceert Milieu Centraal nu een vernieuwde Keurmerkenwijzer, met een bijbehorende campagne, om meer duidelijkheid te creëren over wat keurmerken en andere logo’s inhouden. Daarnaast kunnen consumenten kijken welke keurmerken aansluiten bij hun individuele waarden door te filteren op milieu, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden.
Betrouwbaar vs. nep
Volgens Milieu Centraal helpen betrouwbare keurmerken van onafhankelijke organisaties de consumenten bij het maken van duurzame keuzes op het gebied van milieu, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden.
“Helaaswekkenk talloze logo's de indruk dat een product is gecertificeerd, terwijl dat niet zo is. Consumenten die een product met keurmerk willen kopen, worden hierdoor eigenlijk misleid”, vertelt Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal.Zo zien we op verpakkingen bijvoorbeeld logo’s met een ‘groene’ uitstraling of afbeeldingen van blije dieren die milieu- of diervriendelijkheid suggereren, terwijl het product geen onafhankelijk gecontroleerde keurmerken heeft die deze claims ondersteunen. We noemen dat ‘greenwashing, en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) treedt hier tegen op en deelt stevige boetes uit. Ook vanuit Brussel komen er nieuwe regels tegen.”
“Met de vernieuwde Keurmerkenwijzer hopen we consumenten nog beter te wapenen tegen deze misleiding. Daarnaast inspireert 'Jasper de keurmerken-padvinder' in de campagne om bewuster naar keurmerken en logo’s op verpakkingen te kijken. Jasper laat zien dat je niet alle keurmerken hoeft te kennen: als je de keurmerken kent die voor jou belangrijk zijn, dan maak je daarmee al een groot verschil.”
Onderzoek
Het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur) en Stichting Milieu Centraal, focuste op de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van duurzaamheidskeurmerken in de non-foodsector zoals schoonmaakmiddelen, cosmetica en papier.
In totaal kregen 1.012 deelnemers in een online vragenlijst logo's te zien van bestaande keurmerken en een niet-bestaand keurmerk. Het Fairtrade-logo bleek het meest bekend (71%) en vond men betrouwbaar (66%). 45 Procent herkende het EU Ecolabel, het officiële Europese milieukeurmerk voor non-foodproducten. Een kwart van de Nederlanders dacht een niet-bestaand logo met de tekst ECO en een groen takje te kennen. Zeven op de tien mensen toonden interesse in meer informatie over duurzaamheidskeurmerken, bijvoorbeeld over de betrouwbaarheid en of het keurmerk onafhankelijk getoetst wordt. Daarnaast was 46 procent bereid om vaker op duurzaamheidskeurmerken te letten bij de aankoop van non-food producten. Veertig procent was bereid meer te betalen voor een non-food product met een keurmerk waarvan men weet dat dit beter is voor het milieu.
Wat is er nieuw?
“De vernieuwde Keurmerkenwijzer springt in op de behoefte aan meer duidelijkheid”, aldus Van der Geest. “We legden de nadruk sterk op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de tool. Als consumenten in de winkel twijfelen aan een keurmerk, doen moeten ze gemakkelijk via hun telefoon de Keurmerkenwijzer erbij kunnen pakken voor informatie. Daarnaast kan er nu gefilterd worden op verschillende duurzaamheidsaspecten. Vindt iemand dierenwelzijn het belangrijkste, dan staan met een druk op de knop de keurmerken bovenaan die het meest ambitieus zijn op dat gebied. Hetzelfde geldt voor milieu of arbeidsomstandigheden.
Bron: Milieu Centraal