Kansen door corona

4 mouten brood ireks_Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Jarenlang had de versspecialist het zwaar. Vastgeklemd tussen supermarkten enerzijds en horeca en luxere eetwinkels anderzijds. Ook van de fors stijgende online verkopen profiteerde het ambacht minimaal. COVID-19 lijkt hierin echter verandering te hebben gebracht.

De coronacrisis heeft de markt voor voedingsmiddelen volledig op zijn kop gezet. Traditioneel sterke afzetkanalen zagen hun omzet dalen of stabiliseren, terwijl andere kanalen, zoals als korteketeninitiatieven, boodschappendiensten en maaltijdbezorgers, hun omzet bijna zagen verdubbelen. En ook versspecialisten profiteerden van de nieuwe situatie.

Omzetgroei versspeciaalzaken

Onderzoeksbureau GfK meldde in juli dat versspeciaalzaken in de eerste helft van het jaar tot maar liefst 40 procent omzetgroei hebben gerealiseerd. De omzet bij bakkers groeide met 16 procent. Vooral nieuwe klanten, jongeren in het bijzonder, weten de versspecialist vaker te vinden. 

Het Nederlands Bakkerij Centrum bevestigt deze positieve trend. Die ziet eveneens een behoorlijk stijging bij de ambachtelijke bakkers. Met daarbij de kanttekening dat de groei niet voor alle productgroepen en ondernemingen geldt. Zo staan banket en gebak bijvoorbeeld behoorlijk onder druk en zijn factoren, zoals de locatie van de winkel en al dan niet leveren aan het derde kanaal, bepalend voor het wel of niet hebben van succes.

Hoe gaat het verder?

De Nederlandse economie zal in 2020 naar verwachting met bijna 7 procent krimpen, zo voorspelt de Europese Commissie. Het consumentenvertrouwen daalde volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek maar liefst van –2 in maart naar –22 in april.

Het consumptiepatroon van de consument is door COVID-19 veranderd en de verwachting is dat dit deels blijvend zal zijn. Zo is er onder consumenten een versneld groeiend bewustzijn van de relatie tussen voeding en gezondheid en van die tussen voeding en duurzaamheid. FoodBase publiceerde vorig jaar diverse artikelen over de hernieuwde aandacht van consumenten voor versspecialisten. Deze trend lijkt versneld te zijn door de coronacrisis. 

Meer weten over De kansen voor de versspecialist? Lees dan het complete artikel van Frank Janssen in Bakkers in bedrijf 9-2020. Dit nummer verschijnt op 6 november. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw. Als je voor 1 november een abonnement neemt en de Facebookpagina van SVM Bakery MAchines liket, dan maak je ook kans op een gratis  planeetmenger van SVM Bakery Machines

Dossiers
Lees ook
Voorkomen is beter

Voorkomen is beter

Een interessante vraag die je jezelf als ondernemer af en toe moet stellen: waarom koopt iemand niet bij mij? Vertaald naar de NBOV luidt die: waarom wordt iemand geen lid van de NBOV? De laatste weken heb ik daarom veel contact gehad met ondernemers die de toegevoegde waarde van de NBOV niet zien. Sommigen zijn nooit lid geweest; anderen hebben recent...

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

Ambachtelijk IJscentrum past coronaprotocol ijssalons aan

Ambachtelijk IJscentrum past coronaprotocol ijssalons aan

Het kabinet kondigde 13 oktober nieuwe coronamaatregelen aan en stelde een gedeeltelijke lockdown in. Daarom past de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het coronaprotocol voor ijssalons weer aan.

Allround broodbakker omgeving Doorn

Allround broodbakker omgeving Doorn

Wat ga je doen?Ben jij een bakker/ ovenist? Dan is deze vacature zeker weten iets voor jou! Door een verschuiving in het personeelsbestand komt er binnen het bestaande...

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Wat ga je doen?Wil jij werken in een bakkerij waarbij jouw (nieuwe) ideeën welkom zijn en waarbij je kan meedenken over nieuwe producten? Wij zoeken voor een...

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...