Kansen door corona

4 mouten brood ireks_Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Jarenlang had de versspecialist het zwaar. Vastgeklemd tussen supermarkten enerzijds en horeca en luxere eetwinkels anderzijds. Ook van de fors stijgende online verkopen profiteerde het ambacht minimaal. COVID-19 lijkt hierin echter verandering te hebben gebracht.

De coronacrisis heeft de markt voor voedingsmiddelen volledig op zijn kop gezet. Traditioneel sterke afzetkanalen zagen hun omzet dalen of stabiliseren, terwijl andere kanalen, zoals als korteketeninitiatieven, boodschappendiensten en maaltijdbezorgers, hun omzet bijna zagen verdubbelen. En ook versspecialisten profiteerden van de nieuwe situatie.

Omzetgroei versspeciaalzaken

Onderzoeksbureau GfK meldde in juli dat versspeciaalzaken in de eerste helft van het jaar tot maar liefst 40 procent omzetgroei hebben gerealiseerd. De omzet bij bakkers groeide met 16 procent. Vooral nieuwe klanten, jongeren in het bijzonder, weten de versspecialist vaker te vinden. 

Het Nederlands Bakkerij Centrum bevestigt deze positieve trend. Die ziet eveneens een behoorlijk stijging bij de ambachtelijke bakkers. Met daarbij de kanttekening dat de groei niet voor alle productgroepen en ondernemingen geldt. Zo staan banket en gebak bijvoorbeeld behoorlijk onder druk en zijn factoren, zoals de locatie van de winkel en al dan niet leveren aan het derde kanaal, bepalend voor het wel of niet hebben van succes.

Hoe gaat het verder?

De Nederlandse economie zal in 2020 naar verwachting met bijna 7 procent krimpen, zo voorspelt de Europese Commissie. Het consumentenvertrouwen daalde volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek maar liefst van –2 in maart naar –22 in april.

Het consumptiepatroon van de consument is door COVID-19 veranderd en de verwachting is dat dit deels blijvend zal zijn. Zo is er onder consumenten een versneld groeiend bewustzijn van de relatie tussen voeding en gezondheid en van die tussen voeding en duurzaamheid. FoodBase publiceerde vorig jaar diverse artikelen over de hernieuwde aandacht van consumenten voor versspecialisten. Deze trend lijkt versneld te zijn door de coronacrisis. 

Meer weten over De kansen voor de versspecialist? Lees dan het complete artikel van Frank Janssen in Bakkers in bedrijf 9-2020. Dit nummer verschijnt op 6 november. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw. Als je voor 1 november een abonnement neemt en de Facebookpagina van SVM Bakery MAchines liket, dan maak je ook kans op een gratis  planeetmenger van SVM Bakery Machines

Dossiers
Lees ook
Sirha Europain zet de Franse bakkerij centraal

Sirha Europain zet de Franse bakkerij centraal

Van 22 tot 25 januari 2022 heet Europain professionals uit de bakkerijbranche weer welkom in Parijs om kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen in de Franse bakkerij.

NBOV lobbyt vanwege hoge kosten bakker

NBOV lobbyt vanwege hoge kosten bakker

Veel bakkers hebben last van de stijgende kosten voor bijvoorbeeld energie en grondstoffen. Voor investeren is (bijna) geen ruimte meer. NBOV hoort van steeds meer bakkers dat ze zich zorgen maken en laat weten dat ze de lobby hebben geïntensiveerd.

Ireks introduceert Plusminus volkoren

Ireks introduceert Plusminus volkoren

Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens. Grondstoffenproducent Ireks springt hier op in en introduceert Plusminus volkoren. Voor koolhydraat verlaagd speciaalbrood dat naar ‘gewoon’ lekker brood smaakt en perfect om het nieuwe jaar goed te beginnen.