Ivo van Dijkhuizen in gesprek over ondernemersvragen op Bakkersvak

1 februari 2023 Jorien Tromp

Voor welke uitdagingen sta je als ondernemer en hoe ga je hiermee om? Tijdens Bakkersvak kun je hierover in gesprek met Ivo van Dijkhuizen van PAKHUIS foodmarketing. In het kennistheater bespreekt hij actuele ondernemersvragen en stellingen uit de bakkerijsector.

Hoe maak ik mijn assortiment zo aantrekkelijk mogelijk? Kan ik slimmer omgaan met werken tijdens nachturen? Moet ik vegan producten gaan aanbieden? Ondernemende bakkers staan voor genoeg uitdagingen. Daarom biedt Bakkersvak de mogelijkheid om op de beurs in gesprek te gaan met marketeer Ivo van Dijkhuizen van PAKHUIS foodmarketing. Dit kan persoonlijk op de stand of tijdens Broodnodig in gesprek in het kennistheater.

Broodnodig in gesprek is een kans voor ondernemers om vrijblijvend hun vragen te bespreken en met oplossingen weer naar huis te gaan”, vertelt Ivo. “In het kennistheater kunnen we met elkaar en met het publiek op zoek gaan naar antwoorden.” De vragen kunnen gaan over ondernemen, maar ook over onderwerpen als gezondheid en producten. “Sommige bakkers willen meer opvallen of zien dat hun klantenbestand terugloopt. Wat zou je daar als bakker aan kunnen doen?”

Eigen merk

Ivo ziet in de praktijk dat bakkers nog vaak om de hete brei heen draaien, terwijl het belangrijk is om je zwaktes te benoemen, en kansen te benutten door gebruik te maken van jouw unieke toegevoegde waarde. “Sommige winkels hebben ternauwernood de tand des tijds overleefd, omdat daarin niet altijd voldoende in is geïnvesteerd.” Hij geeft ondernemers ook de tip om goed te kijken naar wat de markt doet. Daarmee bedoelt hij niet alleen andere bakkers, maar ook nieuwe concepten of een broodcorner in de supermarkt.

“Ambachtelijke bakkers leggen hun focus vaak meer op de productie dan op hun winkel. Dit komt doordat de ondernemende bakker een hele keten heeft te managen: van de productie tot aan de verkoop en kennisoverdracht. Productie krijgt veel aandacht, begrijpelijk, maar de consument ziet daar niets van. Die ziet de winkel.”

Nachturen

Een ander actueel vraagstuk dat bakkers vaak vermijden is hoe ze kunnen omgaan met nachturen. Ivo: “Bakkers maken hoge kosten door ’s nachts te werken, met veel personeel. Daarnaast rijzen de kosten vanwege hoge energie- en grondstofprijzen de pan uit. Daarom zouden bakkers meer kunnen nadenken over samenwerkingen met anderen bakkers, en de vraag of ze zelf nog grootbrood willen blijven produceren. Door hier slimme keuzes in te maken, houden bakkers meer tijd en kosten over om zich te richten op het aantrekkelijk maken van hun winkel.”

Vegan

Ook komen bakkers vaker met vragen over het assortiment. “Er is bijvoorbeeld veel te lezen over vegan producten. Sommige bakkers leggen het in hun winkel en vragen zich vervolgens af waarom niemand het koopt.” Volgens Ivo heeft dat te maken met goede communicatie, het aantrekkelijk presenteren richting je klanten én kijken naar je omgeving. Ben je bijvoorbeeld bakker in de Randstad? Dan is een vegan assortiment zeker een must have, maar het is ook niet zo dat de hele wereld zit te wachten op vegan. Naar de banketbakker ga je vooral om gewoon een moment van genot te kopen “Daarbij komt ook dat je als bakker een relevant verhaal moet vertellen om beter te verkopen”, zegt Ivo. “De consument wil weten wat hij eet, waarom dat het product bij jou gekocht moet worden, en het is dan ook een taak van de bakker om die overtuiging over te brengen ”

Regie in de keten

Ook de industriële bakker kan in het kennistheater of bij de stand van PAKHUIS foodmarketing terecht. “Voor het grootbedrijf of de leverancier is de vraag belangrijk: hoe krijg ik meer regie in de keten?” Als voorbeeld noemt Ivo het brood dat bakkers leveren aan de supermarkt. “Zo’n brood kost voor de consument bijvoorbeeld twee euro, waarvan het grootste deel naar de supermarkt gaat. Het andere deel moet verdeeld worden over de rest van de keten: de boer, de grondstofleverancier, de molenaar, de transporteur en de bakker. Hoe krijg je meer regie en hoe zorg je ervoor dat je relevante waarde toevoegt, waardoor de hele keten inclusief de retailer en consument erop vooruitgaan?” De antwoorden op dit vraagstuk zitten hem in conceptontwikkeling, slimmere communicatie en merkontwikkeling.

Wil je Ivo van Dijkhuizen spreken op de stand van PAKHUIS foodmarketing? Meld je dan aan via deze link.

Nog niet aangemeld? Via Bakkers in bedrijf krijg je gratis toegang met deze link. 

Altijd op de hoogte blijven?